Autor Téma: Ekonomický kolaps / hospodářská krize  (Přečteno 8871 krát)

Offline MaunaKea

  • Praktikující prepper
  • *****
  • Příspěvků: 2941
  • Mus uni non fidit antro.
Re: Ekonomický kolaps / hospodářská krize
« Odpověď #350 kdy: Prosinec 16, 2019, 11:55:10 dopoledne »
Nebezpečné je právě to rozvírání nůžek v přijmech lidí. Je to očividné i dohledatelmé....údajně 26 nejbohatších jedinců vlastní tolik jako 1/2 nejchudších obyvatel planety....takže i u nás bohatí skoupí byty a chudí se hypotékami zadlužují do důchodu. Pokud se ale hospodářská situace zhorší respektive pokud nová generace uvidí, že dostupnost bydlení je v ČR prachbídná bude to mít nepochybně nějaký dopad na další vývoj v zemi a to dopad dlouhodobý. Je tu obrovský prostor pro politické strany a je nevyužitý...je tu prostor pro odchod lidí, kteří budou schopni se o sebe někde postarat snáze, je to i demotivace se o něco poctivě snažit, když vidina dosažení cíle se reálně vzdaluje a naopak se otevírá prostor pro spekulace, překupničení a obchod s chudobou...to ale ke stabilitě společnosti nepřispívá.

SoňaR

  • Host
Re: Ekonomický kolaps / hospodářská krize
« Odpověď #351 kdy: Únor 14, 2020, 09:24:54 odpoledne »
Meziroční růst inflace v lednu zrychlil na 3,6 %, ceny rostou nejrychleji za posledních 8 let. Očekává se v prvním čtvrtlení nárůst ještě o jednu desetinu procenta, na což bude mít vliv růst spotřebitelských daní.

Offline Žabka

  • ***
  • Příspěvků: 533
  • Bohové pomáhají těm, kdo si pomohou sami.
Re: Ekonomický kolaps / hospodářská krize
« Odpověď #352 kdy: Únor 19, 2020, 10:43:15 dopoledne »

Offline k.vancura

  • Praktikující prepper
  • *****
  • Příspěvků: 1200
Re: Ekonomický kolaps / hospodářská krize
« Odpověď #353 kdy: Říjen 23, 2020, 09:06:04 dopoledne »
Krizovou situaci s reálnou zkušeností tady máme teď všichni. Je to Covid-19, ale to není to co chci psát. Na to je tu vlastní vlákno. Že zmírají lidi je špatný, ale až přestanou, přijde něco horšího. Až lidi přestanou myslet na Covid, uvědomí si ekonomickou krizi, kterou ta epidemie už vyvolala a s každým dnem, kdy tady bude epidemie bude ta následná ekonomická krize horší. Už teď máme propad (přiznaný) kolem 8-9% (pokud se nepletu) po jarní krizi a predikce byla v létě, pokud bude další vlna (jako že je) kolem 13% a to nikdo netušil, že to bude takhle velké. Dovolím si odhadnout, že se budeme pohybovat kolem 20% propadu.

20% zjednodušeně znamená, že vyrobíme o 20% méně (v hodnotě) a pokud nastane to, před čím varují někteří ekonomové, tak se může roztočit nejprve spirála inflace těsně následovaná deflací. A to by tu krizi prohloubilo ještě daleko víc. O kolik si nedovolím ani odhadovat. Ve spojitosti s tím, že většinu světa řídí postarší pánové s ekonomickým vzděláním pocházejícím od ještě starších pánů, tak se dá předpokládat, že se nastartují obchodní války a cla a kvóty a další ochranářské opatření, což ve svém důsledku bude mít za následek další zpomalení a propad. A jelikož EU poněkud hlavně technologicky zaspala, tak nám sice v rámci EU bude lépe než samotným, ale celkově EU bude úzko. Budeme (míněno EU) rádi, pokud budeme soběstační v potravinách.

Takže se dá reálně předpokládat, že do dejme tomu 2 let (předpoklad, může to být méně i více) můžeme klesnout proti dnešnímu stavu o dejme tomu 25%-30%. Jedním z důvodů proč tolik je to, že v posledních X letech se tady minimálně investovalo do budoucnosti. Chybí infrastruktura, podfinancované školství (bez ohledu na to zda základní, učňovské nebo vysokoškolské a všechno mezi tím), zdravotnictví (to vidíme teď v přímém přenosu), výzkum a vývoj všeho druhu...prostě co se tady zcela správně za minulé krize zastavilo, aby se ta krize přečkala, tak se po jejím odeznění neobnovilo a zisky z celkem obrovské ekonomické konjunktury se prožraly a rozházely. Takže se nevytvořil polštář pro krizi novou.

Co to znamená v praxi? Padneme na hubu. Pokud o čtvrtinu klesne HDP, tak se budeme mít zjednodušeně o čtvrtinu hůř (je to hodně zjednodušené, ale v podstatě ano). O čtvrtku budou nižší daně, tedy nebude tolik na provoz státu, nebude na ty už umiňované investice, ale ani na školství a pod, kde to dopadne hodně budou sociální služby, domovy důchodců a podobně. Sociální dávky a podpory se budou muset osekat a podobně. Nebo drasticky zvýšit daňovou zátěž. A nebo dál brutálně zadlužit stát. Pravděpodobně to bude kombinace všeho.

Samozřejmě ty dopady nebudou na všechny skupiny obyvatel rovnoměrné. Miliardáři sice absolutně ztratí alespoň v první fázi nejvíc, ale většinou to historicky je tak, že bohatí a schopní umí krize využít ve svůj prospěch a ve finále z krize vyjdou bohatí lidé v průměru bez výraznějších ztrát, někteří dokonce bohatší a silnější. To je dáno tím, že mají zkušenosti, rozhled a finanční sílu. To většinou nemá střední a "chudá" vrstva společnosti. O tu "nejzranitelnější a nejchudší" se nějak postará stát, i když samozřejmě ty podpory půjdou dramaticky dolů, ale něco dostanou. Ale pravděpodobně nejhůře to odnese střední třída, tedy pokud připustíme, že ještě vůbec existuje. Ta přijde o své pozice a  majetek a nebude mít žádnou nebo pouze minimální podporu.

Horní vrstva většinou nebývá závislá na práci. Míněno svojí práci pro někoho. Má kapitálové příjmy, příjmy pasivní třeba z nemovitostí, z podnikání (bavíme se o vlastnictví továrny se stovkami zaměstnanců, nikoli dílny s deseti lidmi) a podobně. Sociálně slabá vrstva je sice závislá na práci, ale do znační míry se jedná o práci chráněnou, dotovanou nebo jinak podporovanou (např. minimální mzda) a mnohdy je příjem dorovnáván dávkami z rozpočtu. Takže lidé z této vrstvy jsou na tom sice blbě, ale jsou a budou na tom do značné míry stále stejně blbě. Prostě kdo je teď na minimální mzdě nebo kousek nad ní, asi těžko přestane zvládat splácet hypotéku, protože stejně mu nikdo žádnou nedá. Prostě do značné míry na tom budou tito lidé stejně blbě jako nyní.

Nejhůř dopadne krize na to, co velkoryse považujeme za střední vrstvu. Ona u nás vlastně v pravém slova smyslu žádná střední vrstva není, ale dejme tomu. Do střední vrstvy se u nás počítá i dělník (operátor), ale i mistr, úředník (třeba já), zdravotníci všeho druhu, učitelé..., který se živí prací, má někde kolem průměrného příjmu a bydlí buď v domku nebo bytě na hypotéku, případně v něčem starším co už buď splatil nebo zdědil, jezdí starší Fábií nebo Oktávkou, případně Dácií (a mnohdy to auto je na leasing nebo úvěr) a myslí si, jak se nemá dobře. Na investice a zajištění většinou finance nezbývají. Špičku této třídy tvoří lepší právníci, někteří špičkoví lékaři a top manažeři. Ti jsou na horní hranici střední třídy, ale stále se jich dotýkají její rizika (možná o to palčivěji). Protože čím víc vyděláváš, tím víc musíš investovat do toho, aby sis to dobře placené zaměstnání udržel…nemůžeš mít oblek od Vietnamců, ale kvalitní značkový, starou Felicií nemůžeš přijet na jednání, v starém 3+1 v paneláku na předměstí v levné čtvrti nemůžeš bydlet a podobně. To si pak to zaměstnání a výplatu prostě neudržíš…nebe svoje více méně one man show podnikání.

Má se dobře pouze do té doby, dokud má zaměstnání. Pokud ho ztratí, málokdy má „střední třída“ takový polštář, aby výpadek třeba půl roku bez problémů překlenula. A pokud bude krize trvat dlouho, jako že nejspíš bude, tím bude propad horší a tvrdší. Hypotéka se splácet musí, jinak jdeš po nějakém čase pod most. Leasing na auto se platit musí, nebo budeš holt jezdit MHD (pokud jezdí) a nebo chodit pěšky. Prostě na střední třídu dopadne krize nejvíc ve smyslu % snížení příjmů, tedy i snížení životní úrovně. Na druhou stranu, střední třída jsou z pracujících ti, kteří do státní kasy odvádí nejvíc daní. Korporát umí využít daňové optimalizace, mít sídla firem v daňových rájích a další legální finty, jak minimalizovat daňovou zátěž. Nízkopříjmové skupiny obyvatel platí z příjmu minimální daně (při minimální mzdě 14.600 měsíčně a 1 dítěti na daních nezaplatí člověk nic, ještě dostane něco nazpátek). Takže to bude mít i nemalá dopad na státní kasu, takže zase bude míň na rozdávání až už investice, nebo sociální služby a podpory a nebo vzdělávání…Samozřejmě, že ta sociálně slabá vrstva na tom bude co do absolutních čísel nejhůře, ale faktický propad nejvíce postihne právě tu „střední“ vrstvu. A z ní hodně lidí spadne do té „sociálně slabé“ vrstvy.

To bude mít za následek další pád, a to na realitním trhu. Dnešní už tak předražené nemovitosti nebude mít kdo kupovat. Prostě na to nebudou peníze. Ceny klesnou a otázka je o kolik. Protože důvod nebude pouze výrazné snížení poptávky z důvodu nedostatku financí u lidí, kteří hledají nemovitosti na uspokojení vlastního bydlení, ale řada lidí nebude zvládat splácet své závazky, hlavně tedy hypotéky, což bude mít za následek další přetlak na straně nabídky na trhu nemovitostí. Samozřejmě bude zde řada kupujících z řad bohaté vrstvy, kde se budou nemovitosti skupovat za účelem investic, ale jednak si tito kupující budou vybírat pouze z lukrativních nabídek slibující do budoucna opětovná růst nebo zajímavé zhodnocení ve formě pronájmů a jednak se dle mého názoru na trhu objeví daleko víc nemovitostí, než budou tito lidé ochotní koupit. A to dále bude srážet ceny nemovitostí na jedná straně a na druhé to nažene další lidi do dluhové pasti. Pokud někdo dal za dům v satelitu 5 milionů, dejme tomu že si 4 půjčil na 20 let, splatil na hypotéce dejme tomu milion  (a umořil třeba jen 750 tisíc díky úrokům) a kvůli ztrátě práce není schopen splácet těch cca 20.000-22.000 měsíčně, tak o ten dům ve finále přijde. A reálně se ten dům prodá v dražbě třeba za dejme tomu 2,5 a to jsem ještě optimista, tak: zaplatil na začátku 1 milion v kupní ceně nad hypotéku. Pak 1 milion splátku bance. Bance dluží 3.25 milionu a za dům dostane 2,5 milionu, tak nemá nic, stálo ho to už 2 miliony a stále dluží 0,75 milionu, která ale díky tomu, že nemá práci nejspíš nezaplatí a bude muset do osobního bankrotu (bez práce to je asi dost nereálné) a nebo se na něj sesypou exekutoři a přijde o zbytek toho, co mu zůstalo a jde i s rodinou pod most (pokud tedy ty mosty už nebudou obsazené.

Samozřejmě v této situaci budou horší i vyhlídky do budoucna. Most byl samozřejmě trochu nadsázka, ale i to se může stát. Reálnější je nějaká ubytovna nebo azylový dům. Pro děti super prostředí pro budoucí vývoj, hlavně pro školu a celkově další vzdělávání, takže do budoucna snížená možnost dobrého uplatnění a hezkých výdělků i až odezní krize. Což zase dál roztáčí spirálu úpadku z makro-pohledu – do budoucna nižší útraty a nižší odvody státu ať už na přímých daních, nebo třeba DPH a zdravotní a sociální.

A to pak následně roztočí další spirálu. Protože lidi nebudou moct utrácet, bude se omezovat výroba, a bude bez práce ještě víc lidí. A to se vůbec nebavím o službách, které dneska tvoří víc než polovinu HDP. Cestovní ruch a na něj navázané služby restaurací, hotelů a dalších provázaných služeb, hlavně v zábavním průmyslu, ale i průmysl s módou budou trpět (a už trpí). Desetitisíce lidí možná už teď jsou bez práce a další desítky spíš stovky tisíc bez práce budou. Ne protože by něco, ale prostě úplně vymizí poptávka po jejich službách a práci. Úplně. Nebudou nahrazení někým nebo něčím jiným. A připojí se k těm, o kterých jsem psal nahoře. Ale tihle lidi nebudou utrácet. Nebudou kupovat nábytek, nebudou kupovat elektroniku, nebudou kupovat auta, sníží spotřebu potravin a drogerie, respektive budou nakupovat základní a levnější výrobky, mnohde z levného odvozu, protože na lepší nebudou mít. A to zase sníží poptávku po domácích produktech (jsou většinou dražší než brak k Číny). A zase další lidi budou bez práce, protože nebude pro koho vyrábět.

A ideální způsob jak se z toho dostat, tedy mýt technologicky a logisticky dál (prostě mít za sebou celkově vyspělou infrastrukturu) jsme už s prominutím prosrali, proinvestovat se z toho, což by byl taky možná směr, asi nemáme z čeho, protože zisky let minulých jsme rozfofrovali…
To je jen takové malé velké zamyšlení nad tím

Offline Samotář

  • Praktikující prepper
  • *****
  • Příspěvků: 671
Re: Ekonomický kolaps / hospodářská krize
« Odpověď #354 kdy: Říjen 23, 2020, 09:47:55 dopoledne »
Velice pěkně napsané, díky.

Vidím to stejně. Snažil jsem se na to již upozornit, ale takto výstižně popsat jsem to nedokázal.

Online Chinalady

  • ***
  • Příspěvků: 497
Re: Ekonomický kolaps / hospodářská krize
« Odpověď #355 kdy: Říjen 23, 2020, 01:27:21 odpoledne »
K té ekonomice a vědě a výzkumu- že věda, výzkum a vysoké školy  jsou v české republice podfinancovány je dlouhodobý problém. Poprvé jsem si to uvědomila až při cestách do zahraničí.
České vědecké a výzkumné instituce mají strašně malé knihovny (jedná se o zlomek počtu knih v okolních státech), nedostatečný přístup k vědeckým článku, staré technické a informatické vybavení, pomalý internet (potřebný k výpočtům, cloudovým službám) V tom máme obrovský handicap oproti zahraničním vědcům.
Dokonce i v chudém Vietnamu, Malajsii a Maroku mají lepší vybavení. Kdybych to neviděla na vlastní oči, tak tomu nevěřím.

Dalším problémem jsou nízké platy, takže spoustu vědců přetáhnou okolní země nebo soukromý sektor.

Školství - základ pro budoucnost - šíleně pokleslo. Pedagogické fakulty se staly známým odkladištěm pro špatné studenty, navíc tu hrstku dobrých pedagogů špatně platíme.
Učebnice jsou v příšerném stavu. Veškerý dějepis, Literatura, Biologie zamrzly v 90. letech, do dětí cpeme 50. let (!) překonané teorie, vůbec nejsme schopni předat do školních učebnic události, objevy a teorie vzniklé po 90. letech (teorie strun, kvalitní genetika, nové archeologické objevy)

Už dvacet let se ví, že vstupujeme do tzv. Asijského století a že Čína a  (se zpožděním) Indie a budou nejdůležitějšími hráči světa. Čína už teď vystřídala USA ve spoustě žebříčků, a za 10, 20, 30 let bude
Vůbec to nejsme schopni reflektovat ve školství. Ano, chápu že maturovat z čínštiny a hindštiny prostě nejde  ;D, ale o tom jindy.
V učebnicích - dějepis, literatura, společenské vědy - očividně skončily veškeré dějiny těchto států ve starověku, max. pár zmínek o opiových válkách nebo v rámci kapitoly Britské impérium. Na novověké dějiny, literaturu a tamější  současnou společnost jsme se totálně vyflákli.  A to se nám může dost drsně vymstít.
Třešnička na dortu: Z popisů mešity a Hinduistických chrámů je strašně poznat, že autor nikdy žádný nenavštívil. Prostě někde vyhrabali popis středověké architektury a tím to skončilo.

Ze zeměpisu jsem se málem osypala. V atlasech a učebnicích normálně chybí základní fakta a důležité informace pro obchod, spousta měst a provincií, a geografických oblastí má zastaralé názvy z doby ještě před 2. světovou.   Chybí důležitá obchodní centra (Například Yiwu,  největší překladiště světa, kterým prochází VEŠKERÉ čínské zboží.), nebo zmínka o problémech -např. pohraniční spory Číny a Indie.
 Jazykové rodiny, etnické skupiny a přírodní klimatické a vegetační pásy jsou zakresleny chybně.  Vůbec nejsme schopni reflektovat že Čína a Indie (i Malajsie a Pákistán) jsou vnitřně rozdělené státy podobně jako USA se svými republikami a Švýcarsko s Kantony. 
 Zeměpis se neustále potácí v přesvědčení, že vše mimo Evropu a USA je chudé a zaostalé.   :-\ O to víc bude bolet srážka s realitou.

Současný stav je totálně neudržitelný, akorát že reformy se tak nějak nedějí.  Je nutné, aby školství začalo připravovat děti na budoucnost, a ne na rok 1995.



Offline sedlák

  • Včelaři sobě
  • *
  • Příspěvků: 1480
Re: Ekonomický kolaps / hospodářská krize
« Odpověď #356 kdy: Říjen 23, 2020, 03:09:51 odpoledne »
Úroveň učitelů je zcela zásadní. Co si lze pomyslet o učiteli dějepisu, který na druhém stupni dětem vykládá, že přijímání pod obojí znamenalo, že mohli přijímat chudí i bohatí?
Všeobecně se málo učí dějiny dvacátého století. Otázka je proč? Jeden známý tvrdí, že za to můžou brontosauři. Když totiž učitel řekne, že brontosauři žrali přesličky, tak prostě žrali přesličky a nikdo z žáků to nerozporuje. Ale když řekne, že Klement Gottwald byl zločinec, který podepisoval rozsudky smrti při snídani, tak se vždycky ve třídě najde alespoň jeden žák, který oponuje: Ale můj děda říkal, že to byl správnej chlap!

Nalim

  • Host
Re: Ekonomický kolaps / hospodářská krize
« Odpověď #357 kdy: Říjen 23, 2020, 03:45:26 odpoledne »
Úroveň učitelů je zcela zásadní.
Souhlas, ale také: úroveň politiků je ještě zásadnější.
Úroveň obou těchto "tříd" vypovídá o úrovni společnosti.
Společnosti, kde karikatura morálky je desítky let prezentována jako normál. Je to začarovaný, ale pohodlný kruh, točící se desítky let setrvačností. Bohužel bude muset přijít asi hodně velký náraz, aby tu setrvačnost vykolejil.

Offline k.vancura

  • Praktikující prepper
  • *****
  • Příspěvků: 1200
Re: Ekonomický kolaps / hospodářská krize
« Odpověď #358 kdy: Říjen 23, 2020, 03:46:23 odpoledne »
Hele, maturoval jsem v roce 1998. Byl jsem druhý vůbec otevřený ročník víceletých gymnázií a kantoři s námi neuměli pracovat. Tak nás na základce učili středoškolskou látku. No a pak když jsme byli ten vyšší gympl, tak už neměli co probírat, tak někteří opakovali, někteří, jako třeba profesor na dějepis, šel dál. To jsme v podstatě brali vysokoškolské učivo. On to byl vlastně vysokoškolský pedagog, ale pak skončil na gymplu v domovském městě.

Obdivuhodně vzdělaný pán, ale dějepis jsme končili rokem 1945. Po roce 1945 jen ta hrstka z nás, co pokračovala na maturu. A i tam jsme skončili rokem 1989. Protože pokud si pamatuju to vysvětlení, to není dějepis, ale živá současnost... Ale i tak si pamatuju, jak se nechal ohýbat výklad (to bylo ale u jiného kantora!!!!!!), jak před revolucí byl Jan Žižka národní hrdina, který nás bránil proti Němcům a křižákům a pár měsíců po revoluci to byl lotr a loupežník. A přitom před revolucí i po ní nedělal nic jiného, než že bojoval převážně právě s temi Němci, křížáky a katolíky.

Offline k.vancura

  • Praktikující prepper
  • *****
  • Příspěvků: 1200
Re: Ekonomický kolaps / hospodářská krize
« Odpověď #359 kdy: Říjen 23, 2020, 03:49:18 odpoledne »
Ono to z toho mého příspěvku asi není patrné, co jsem chtěl úplně říct...nejde u těch učitelů pouze o úroveň odbornou a to jak pedagogickou, tak i toho, co učí, ale i úroveň morální. To jsem chtěl říct. A trochu mě předběhl Nalim

Offline Goof

  • Praktikující prepper
  • *****
  • Příspěvků: 420
    • Goofy's vintage workshop
Re: Ekonomický kolaps / hospodářská krize
« Odpověď #360 kdy: Říjen 23, 2020, 06:51:36 odpoledne »
Když to tady čtu o našem vzdělávacím systému, tak bych rád přidal pár svých postřehů. Už přes dva roky působím jako učitel teorie na SŠ a SOU technického zaměření (strojní, stavební a dopravní).

Jako první bych chtěl sem dát postřehy ze své zkušenosti se vzdělávacím systémem. Prošel jsem si všemi stupni od základní školy až po VŠ. A mohu potvrdit informace co byly napsány výše. Na základní škole (ukončení kolem roku 2001) jsme opravdu končily v dějepisu mírně po rozdělení republiky v roce 1993. Zpětně posuzuji že míra vzdělání nebyla valná.

Dále tříleté SOU, to bylo snad nejpřínosnější, ale zaměřené na řemeslo, teorie se nebrala zase tak vážně(matematika, čeština atd. skoro nic), kromě odborných předmětů, ale to jsem měl štěstí na dobrého odborného učitele, který měl co předat a mistři na dílně byly také profesionálové. Dokonce jsme měly i dobře vybavené dílny, tak bylo se na čem a s čím se učit. Postupně jak se několikrát potom zastavil na této škole v rámci dnu otevřených dveří (naposled někdy před dvěma lety) a vybavenost stále celkem slušná, akorát nemají už žáky co by na tom dělaly :-)

SŠ - strojní průmyslovka formou dvouleté nástavby, tam nástavbu otevřeli po dlouhé době a bylo vidět že učitelé nevěděli co s námi, jeli stejně jako na čtyřletém oboru akorát rychleji, byl to takový rychlokurz k maturitě. Jelikož nás tam byla spousta z různých škola a oborů, tak byla i vysoká úmrtnost z 25 nás bylo ve druhém roce 12 a odmaturovalo jen 6. Ty učitelé to nezvládli a spolužáci nevydrželi většinou tempo.

VŠ strojní mě zklamala asi nejvíce, doteď tvrdím že se jako inženýr vůbec necítím a vzdělání bylo převážně zastaralé, učily jsme se spoustu stejného jako na SŠ + něco málo navíc. Pár předmětů bylo dobrých, ale to byly většinou už ze zaměření, ale také nic moc objevného.
Zde bylo asi nejvíce vidět, že starší profesoři jeli to co znají a učivo (poznatky) končilo minimálně 10 až 15 let za tím co bylo ve světě.

Naše škola kde učím je to samé z čeho jsem vyšel před 12 lety. Odborný kolektiv je skoro před důchodem a mladí lidé jsou tam jen angličtinářky :-)
Učivo je taktéž zastaralé, ale máme ŠVP a podle toho musíme učit, lze to ale upravit a aktualizovat, ale to je spousta a spousta práce, sám jsem to poznal v minulých letech kdy jsem musel sestavovat podklady do výuky.
Když jsem se snažil čerpat z učebnic, tak vše bylo ještě z doby před rokem 2000 a nové jsou většinou jen znovu vytištěné ty staré z roku dokonce i 1983.
Co je nejhorší spousta mích starších kolegů podle těch učebnic stále jede a je to hrůza co ty děti učí. Sám to vidím, když je pak dostanu a pokračuji s nimi v předmětu co měli už minulý rok.
O dílnách se ani nebavím, to co žáci vyprávějí je jak z hororu. Vybavenost, materiál a i odborníci chybějí, je tam pár důchodců, kteří si takto přivydělávají a pořád nadávají na žáky, že nic neumí, nemají zájem a nemají materiál na kterým dělat.

Dokonce jsem se zapojil i do projektu Začínající učitel, kde se "odborníci" snaží zjistit důvod proč mladí lidé nejdou do školství a jdou pracovat jinam. To mě asi nejvíce dostalo. Už několik let (asi 4 roky) dělají průzkum a průběžný závěry jsou strašný. Po škole jde učit 5 až 10% učitelů, zbytek jde jinam. Tento problém je v celé EU, u nás asi nejhorší :-)
Co vím z vlastní zkušenosti tak mí spolužáci co nebyly schopný udělat VŠ strojní, další rok nastoupily na pedagogickou fakultu a za 3 roky v pohodě měli titul, učit ale nešly.
Pokud do školství nenasypou peníze bude to tady pořád jako před rokem 2000. Za chvíli to pocítí naši vládci, jelikož jak to sleduji, tak na SŠ skončí spousta učitelů (půjdou do důchodu, spousta jich už v důchodu je) a nový učitelé to za ty peníze dělat nepůjdou.
Vybavení škol je taky hrozný, kraj jako zřizovatel škol osekává co jde a finance prostě nejsou.
Takže pokud někdo má představu, že státní škola dnes něco naučí je úplně mimo. Podle mě je cílem produkovat akorát dělníky do montoven a né odborníky. Toto změnit bude trvat ještě hodně dlouho. Už nedivým že bohatý, dávají děti do soukromých škol, nebo do zahraničí.

     
 


 
"Člověk je jediný tvor, který konzumuje, aniž by produkoval."

George Orwell (vlastním jménem Eric Arthur Blair)

Online Chinalady

  • ***
  • Příspěvků: 497
Re: Ekonomický kolaps / hospodářská krize
« Odpověď #361 kdy: Říjen 24, 2020, 01:11:39 odpoledne »
Já nejsem expertka na učňovské školství, ale slyšela jsem podobné zprávy.

I na gymplech a základních školách se opakuje to samé - v učebnicích a učeních plánech se neustále točí dokola a přetišťuje učivo ze začátku 90. let. Teoretické  vědecké znalosti jsou tak z 50. a 60. let, vzácně z 80. let.
V roce 1993 bylo učivo celkem aktuální a přesné, to uznávám.

Bohužel od té doby se svět dost hnul.  Přišlo spoustu nových poznatků, teorie se změnily a kupodivu ani dějiny, literatura, umění a společnost taky nestojí na místě.  Osnovy jsou prostě strašně neaktuální a vůbec nereflektují současný stav světa. O přípravě na budoucnost ani nemluvím.
Neustále klesáme v různých žebříčcích znalostí žáků.

Největší kamenem úrazu je matematika. Tu debatu a maturitách z matematiky jste asi zachytili?
Tam jsme teda pěkně uvízli.  f-)

Veškerá diskuse skončila na hádce maturitu  z matiky ano X ne.
Úplně vypadly dvě základní informace:
A) že v matematice jsme úplně na chvostu Evropy a brzy asi budeme i na chvostu světa.  Znalosti žáků a učitelů jsou prostě špatné a vyučovací metody zastaralé.

B) Že matematika je základ pro povolání budoucnosti- Průmysl 4.0, robotizace atd.
Za pár let kvůli robotizaci a technickému pokroku zmizí spousta zaměstnání v administrativě, na účtárnách, ve skladech apod.

Ale vznikne spousta nových pracovních míst v těchto oborech: IT, Robotika, programování, analýza  a sběr dat, UX, Data mining, navigace, remote sensing, chatboti, zaměřování reklamy, výzkum a vývoj, ovládání a údržba pokročilých strojů (drony, automatická auta)

K výkonu všech těch zaměstnání je potřeba jedna věc: Dobré znalosti matematiky.
Nic z toho se neobejde bez znalosti určitých rovnic, logiky a matematických postupů a porozumění výstupům jako jsou grafy, schémata a vennovy diagramy.

A v tomhle máme strašnou mezeru. 

Offline Goof

  • Praktikující prepper
  • *****
  • Příspěvků: 420
    • Goofy's vintage workshop
Re: Ekonomický kolaps / hospodářská krize
« Odpověď #362 kdy: Leden 08, 2021, 06:09:38 odpoledne »
Doporučuji, zajímavý pohled na dnešní situaci v ekonomice:

https://www.youtube.com/watch?v=CstQdoPmG6w&t=1446s

"Člověk je jediný tvor, který konzumuje, aniž by produkoval."

George Orwell (vlastním jménem Eric Arthur Blair)