Autor Téma: Učitel (ka)  (Přečteno 2702 krát)

Offline Saladin

  • Moderuje
  • *****
  • Příspěvků: 9585
  • I' ll be back!
Učitel (ka)
« kdy: Duben 01, 2013, 09:53:17 dopoledne »
Přece nám děti neporostou jako dříví v lese..
Co jednomu nemožno, to všem dohromady snadno..
(Cyril František Kampelík - zakladatel družstevního hnutí)

Offline stepan-hawk

  • Teoretik prepper
  • *****
  • Příspěvků: 4914
Re:Učitel (ka)
« Odpověď #1 kdy: Duben 03, 2013, 12:27:15 odpoledne »
Třeba jo.  :) Záleží na tom kolik bude obec ochotna-schopna do tohoto investovat. Každopádně pro šetření papírem by se do začátku hodily voskové tabulky,

Učitel by měl být někdo kdo o tom něco ví. Myslím, že peďák není úplně nejprestižnější vzdělání...... ale nesmí se to zase posuzovat z některých extrémních případů. Slyšel jsem o člověku z peďáku co když měl hledat něco o zdrojích s pilovým výstupem, tak hledal v knize o ručním nářadí.... Každopádně myslím, že by bylo velmi vhodné, aby dotyčný učitel měl s dětmi zkušenosti větší než jen pouze s vlastními. Vhodný může být stejně tak dětský oddílový vedoucí jako učitel s praxí... Ale tohle je jen můj laický názor. V dané situaci po VP stejně bude vzato zavděk tím, co bude v dané chvíli k dispozici. A pokud pro třicet dětí bude nejlepší volbou skladník ze šroubárny, který půlrok dělal dětskému fotbalovému klubu záložního trenéra, tak se s tím prostě komunita bude muset spokojit. Podle mne je lepší ne právě ideální učitel než vůbec žádný učitel. Koneckonců většina lidí by asi čtení psaní a trojčlenku dokonce i dala z voleje.  ;)
Myslet dopředu neznamená si koupit basu piv místo dvou lahví, ale přemýšlet občas co by kdyby a sem tam si něco připravit na dlouhodobé hledisko.
Věc, kterou budete znát vám někdo možná mučením vezme, ale i poté ji budete mít.

štika

  • Host
Re:Učitel (ka)
« Odpověď #2 kdy: Duben 03, 2013, 12:47:40 odpoledne »
Tak to nevím,zda skladník ze šroubárny bude ten nejvhodnější.Myslím si,že se najdou jiní.
A co se týče trojčlenky,já ji umím ale znám spoustu vzdělaných,kteří neví co s tím.
Také pravopis dělá mnoha lidem problém.

Offline stepan-hawk

  • Teoretik prepper
  • *****
  • Příspěvků: 4914
Re:Učitel (ka)
« Odpověď #3 kdy: Duben 03, 2013, 12:55:36 odpoledne »
Proto jsem také z opatrnosti mluvil o většině  ;) i když u nás negramotnost nemáme a tohle všechno se naučí ve škole každý včetně toho kdo chodil do zvláštní školy.

Pokud by třeba nějaká choroba skolila v lidstvu všechny kdo mají IQ nad 95, tak by třeba ještě skladník ze šroubárny byl skvělá volba.  ;D Ne samozřejmě to byl jen příklad.
Myslet dopředu neznamená si koupit basu piv místo dvou lahví, ale přemýšlet občas co by kdyby a sem tam si něco připravit na dlouhodobé hledisko.
Věc, kterou budete znát vám někdo možná mučením vezme, ale i poté ji budete mít.

Offline Saladin

  • Moderuje
  • *****
  • Příspěvků: 9585
  • I' ll be back!
Re:Učitel (ka)
« Odpověď #4 kdy: Duben 03, 2013, 01:26:23 odpoledne »
Proto jsem také z opatrnosti mluvil o většině  ;) i když u nás negramotnost nemáme a tohle všechno se naučí ve škole každý včetně toho kdo chodil do zvláštní školy.

Pokud by třeba nějaká choroba skolila v lidstvu všechny kdo mají IQ nad 95, tak by třeba ještě skladník ze šroubárny byl skvělá volba.  ;D Ne samozřejmě to byl jen příklad.

Už se zase špičkujete a chytáte za slovíčka? Ta choroba na inteligenty mi připomenula skvělou knihu Roberta Merleho - Muže pod ochranou.. Tak tu tvojí chorobu aspoň pojmenujeme Encefalitida IQ>95 :D

To že pajďák dnes není zrovna prestižní škola je vina minulých časů, kdy režimy nepotřebovaly osobnosti ale tvárnou masu. Za ještě starších časů byli Učitel, Lékař, Lékárník, Notář,  Advokát a pan Farář považování za místní nobilitu a sedávali se Starostou u jednoho stolu.. Po PA tomu zase bude tak..
Co jednomu nemožno, to všem dohromady snadno..
(Cyril František Kampelík - zakladatel družstevního hnutí)

Offline stepan-hawk

  • Teoretik prepper
  • *****
  • Příspěvků: 4914
Re:Učitel (ka)
« Odpověď #5 kdy: Duben 03, 2013, 01:38:21 odpoledne »
Možná sedali se starostou u jednoho stolu, ale většinou byli hladovější než místní čeledíni. Prestiž možná ano, ale ohledně placení na tom byli ještě před sto lety docela blbě. A nějaké "placení" bude potřeba i v tvojí obci. Ať už formou peněz, stravenek nebo deputátu. Mluvím o venkiovských učitelích maloměto je už zase o něčem jiném.
Prestiže se lidé moc nenají. Nakonec stejně budeš muset rozhodnotu které povolání je jak užitečné a jakou odměnu mu přisoudíš.

Ohledně špičkování - já myslím, že Štika pochopila mojí narážku na klasiku "I skladník ve šroubárně si může přečíst Vergilia v originále." a že se tím snažím naznačit, že vím, že to není ideální. Takže tohle je z mého pohledu lehké pošťuchování a štika si ho občas užívá, tak jsem jí ho projednou dopřál když je to v přátelském duchu.
Myslet dopředu neznamená si koupit basu piv místo dvou lahví, ale přemýšlet občas co by kdyby a sem tam si něco připravit na dlouhodobé hledisko.
Věc, kterou budete znát vám někdo možná mučením vezme, ale i poté ji budete mít.

Offline Ormien

  • Gardening
  • *****
  • Příspěvků: 3540
Re:Učitel (ka)
« Odpověď #6 kdy: Duben 03, 2013, 04:04:49 odpoledne »
Téma úrovně našich učitelů je mé oblíbené. Základní problém vidím v tom, že si lidi pletou "dobrého odborníka" s "dobrým učitelem". NENÍ PRAVDA, že dobrý odborník bude dobrým učitelem. A NENÍ TŘEBA, aby dobrý učitel byl dobrým odborníkem. Myslím, že by Einstein jako učitel fyziky na gymplu propadl a doba učitelů-vynálezců už je díky prohlubujícím se znalostem nenávratně v háji.

Na absolventy pajdáku se za socialismu hledělo svrchu, ale já si myslím, že to měli těžší než ostatní - museli zvládnout dva obory a JEŠTĚ K TOMU pedagogické aspekty. Bohužel ale na tento obor chodili lidi, kteří se jinam nedostali, takže podle toho úroveň našich učitelů vypadala. Ta úroveň učitelů a úcta k tomuto oboru jsou spojené nádoby, s tím se nedá nic dělat.

Denně to zažívám ve flamenku. Dobrý tanečník je málokdy dobrým učitelem. A u nás je to snad ještě horší kvůli té obecné lhostejnosti lidí, kdy se lidi nesnaží cíleně věci dělat lépe, dokud nejsou pod patřičným tlakem. A protože ve Španělsku se učí flamenko odkoukáváním, učí se u nás taky tak. Lektoři nemají hudební vzdělání, přestože tanečník flamenka používá nohy jako další hudební nástroj. Metody vymakané k usnadnění výuky hry na hudební nástroje do flamenka nepronikly. O Komenském lektoři nikdy neslyšeli. Je pro ně problém zpomalit skladbu, aby se žáci lépe chytali v době, kdy hlava nestačí sledovat provedení, návaznosti a hudbu současně. Atd. atd. atd. Je pro ně problém začít od nejjednodušších prvků, opakovat pomalu, vytvářet ze začátku jednodušší struktury...

Pro žáka je přínosnější učitel, který umí učit, než učitel, který má široké znalosti z oboru. V tomto duchu bych neváhala hlasovat pro skladníka, má-li didakticky a pedagogicky jasno.
Dar je darem tomu, kdo dává, a vrací se k němu zpět. Walt Whitman

štika

  • Host
Re:Učitel (ka)
« Odpověď #7 kdy: Duben 03, 2013, 04:20:48 odpoledne »
Ormien,Saladin nás zase napadne,že slovíčkaříme.Bohužel si skladníka nedovedu představit s dobrou didaktikou(pokud ví,co to je) a navíc se znalostmi(alespoň všeobecnými).Dobrá,ať vede skautský kroužek,pokud má pedagogicky jasno.. To bych asi svá vnoučata učila sama.

Offline Sumo.cz

  • Teoretik prepper
  • *****
  • Příspěvků: 1029
  • Po roce zpět a ještě chytřejší:)
Re:Učitel (ka)
« Odpověď #8 kdy: Duben 03, 2013, 04:31:40 odpoledne »
Základní vzdělání by měl uměl dát každý rodič. Jeden technický a druhý češtinu i když nevím na co bude třeba větný rozbor. Ale udržet jazyk český tak jak je nebude od věci. Učebnice jistě budou a tam je vše.

Problém bude středoškolské vzdělání. Zde se již dostává do popředí odbornost. Ta by se dala učit formou žáka a mentora. Nebojím se že bude v osadě 10 lidí ročně co bude chtít konkrétní vzdělání.

Ono problém dobrý učitel je v tom zda se to ten učitel naučil či učivo chápe. Z osobní zkušenosti vím, že dokáži spolužákům vysvětlit některé učivo(zrovna minulý rok to byla mechanika) lépe jak profesor a to proto, že jsem jim blíže a vím proč to nechápou a sám sem si tím musel projít. Což by "mentor" měl podobné. Pokud má někdo svůj obor rád umí ho vysvětlit zábavně, teda pokud to není asociál a nebo ho neučí stále stejně 40 let..

Dnešní školství je masové a učitelé mají ke študentů vztah asi jako skladník k rohlíku. Ono si za to v mnohém mohou sami študáci.
Dostatečně pokročilou technologii nelze odlišit od magie - Arthur Charles Clarke

Offline Ormien

  • Gardening
  • *****
  • Příspěvků: 3540
Re:Učitel (ka)
« Odpověď #9 kdy: Duben 03, 2013, 04:46:18 odpoledne »
Ormien,Saladin nás zase napadne,že slovíčkaříme.Bohužel si skladníka nedovedu představit s dobrou didaktikou(pokud ví,co to je) a navíc se znalostmi(alespoň všeobecnými).Dobrá,ať vede skautský kroužek,pokud má pedagogicky jasno.. To bych asi svá vnoučata učila sama.
Jsou lidi, kteří mají pedagogické vlohy a nemuseli to studovat. Není jich mnoho, ale jsou. Ti pak dokážou udělat pro žáka (dítě) víc než lhostejný odborník.
Je-li žák zájmově vyhraněný a pro obor se už nadchl, čili jde o dosažení vyššího stupně dokonalosti, tam už je samozřejmě zapotřebí odborník a didaktické schopnosti z hlediska důležitosti ustupují do pozadí, protože žák, který ví, co chce, to z něj dostane.
Ale k vybudování základů znalostí je vždy zapotřebí didaktika, nemá-li proces fungovat jen "odkoukáním" (což trvá podstatně déle). Bohužel, ne všichni rodiče budou v tomto ohledu vhodnými učiteli - nejsou ani dnes...
Dar je darem tomu, kdo dává, a vrací se k němu zpět. Walt Whitman

Offline Gloch

  • Moderátor
  • *****
  • Příspěvků: 1015
Re:Učitel (ka)
« Odpověď #10 kdy: Červenec 29, 2013, 02:01:33 odpoledne »
V dobách minulých i ten skladník ve šroubárně mohl být vzdělaný, leč nepohodlný. A dnes se opět vrací doba kdy skladník ve šroubárně může být vzdělaný, ovšem není jiné práce.
Na druhou stranu má dnes titul Bc i člověk, který by měl kdysi problémy odmaturovat.

Offline stepan-hawk

  • Teoretik prepper
  • *****
  • Příspěvků: 4914
Re:Učitel (ka)
« Odpověď #11 kdy: Červenec 30, 2013, 12:40:02 odpoledne »
Dnes má titul bc někdy i člověk, který měl problémy s maturitou v dnešní době. Vím o jednom případu, ale snad je to pouze extrémní výjimka.
Myslet dopředu neznamená si koupit basu piv místo dvou lahví, ale přemýšlet občas co by kdyby a sem tam si něco připravit na dlouhodobé hledisko.
Věc, kterou budete znát vám někdo možná mučením vezme, ale i poté ji budete mít.

Offline Gloch

  • Moderátor
  • *****
  • Příspěvků: 1015
Re:Učitel (ka)
« Odpověď #12 kdy: Červenec 30, 2013, 01:25:22 odpoledne »
Není, taky znám takové - např. kluk,kterého vyhodili z učení na kuchaře,  následně s potížemi vystudoval soukromou střední školu, a dnes má Bc na soukromé VŠ.

konec

  • Host
Re:Učitel (ka)
« Odpověď #13 kdy: Listopad 28, 2020, 03:38:01 odpoledne »
Třeba jo.  :) Záleží na tom kolik bude obec ochotna-schopna do tohoto investovat. Každopádně pro šetření papírem by se do začátku hodily voskové tabulky,

Také je možné, že na skladech všude možné zůstane ohromné množství papíru, takže bude papíru dost, aniž by jej někdo musel vyrábět. Krom toho si myslím, že se toho ve škole zbytečně moc popíše. Tím neříkám v první třídě, kde se dětí musí naučit číst a psát a není vhodné papírem šetřit, avšak na druhém stupni základní školy se zapisují do sešitů kvanta zbytečností a nebo v počtech co nejvíce tupých mechanických výpočtů a honem honem honem!!! Popíše se ohromné množství papíru a naprosto zbytečně.
A proč si vlastně žáci musí dělat zápis do sešitu? Proč to učitelka nevytiskne? Proč není zápis do sešitu již součástí učebnic? Proč jsou učebnice jen do některých předmětů?

Nechci provokovat, tak to, jakým způsobem dnes funguje škola a škola do které jsem (bohužel) chodil, nemá hlavu ani patu.

konec

  • Host
Re:Učitel (ka)
« Odpověď #14 kdy: Listopad 28, 2020, 05:01:13 odpoledne »
Možná sedali se starostou u jednoho stolu, ale většinou byli hladovější než místní čeledíni. Prestiž možná ano, ale ohledně placení na tom byli ještě před sto lety docela blbě. A nějaké "placení" bude potřeba i v tvojí obci. Ať už formou peněz, stravenek nebo deputátu. Mluvím o venkiovských učitelích maloměto je už zase o něčem jiném.
Prestiže se lidé moc nenají. Nakonec stejně budeš muset rozhodnotu které povolání je jak užitečné a jakou odměnu mu přisoudíš.

Ohledně špičkování - já myslím, že Štika pochopila mojí narážku na klasiku "I skladník ve šroubárně si může přečíst Vergilia v originále." a že se tím snažím naznačit, že vím, že to není ideální. Takže tohle je z mého pohledu lehké pošťuchování a štika si ho občas užívá, tak jsem jí ho projednou dopřál když je to v přátelském duchu.

Právě proto nechápu, proč si dnešní učitelé neustále stěžují na malé platyy -- vůbec nemají malé platy! Naopak! Učitelé dnes mají nejvyšší platy v historii!
Ale oni si budou stěžovat vždycky, teprve až jim bude hrozit propuštění, tak zklapnou.

Já bych to viděl tak, že učitel v naší post apo obci bude učitelem na půl úvazku, tímpádem bude mít jen půlku platu, a pak bude mít nějaké druhé povolání, a za něj druhou půlku platu.
Tímpádem bude mít učitel dobrou životní úroveň a obec nebude mít zbytečně vysoké výdaje.
A pokud by chtěl být někdo učitelem na plný úvazek, tak bych jej poslal do prdele. Pro mne učitelé nejsou bohové!
A počítám s tím, že v post apo obci bude mít většina obyvatel hned dvě povolání najednou.

konec

  • Host
Re:Učitel (ka)
« Odpověď #15 kdy: Listopad 28, 2020, 05:15:01 odpoledne »
Téma úrovně našich učitelů je mé oblíbené. Základní problém vidím v tom, že si lidi pletou "dobrého odborníka" s "dobrým učitelem". NENÍ PRAVDA, že dobrý odborník bude dobrým učitelem. A NENÍ TŘEBA, aby dobrý učitel byl dobrým odborníkem. Myslím, že by Einstein jako učitel fyziky na gymplu propadl a doba učitelů-vynálezců už je díky prohlubujícím se znalostem nenávratně v háji.

Na absolventy pajdáku se za socialismu hledělo svrchu, ale já si myslím, že to měli těžší než ostatní - museli zvládnout dva obory a JEŠTĚ K TOMU pedagogické aspekty. Bohužel ale na tento obor chodili lidi, kteří se jinam nedostali, takže podle toho úroveň našich učitelů vypadala. Ta úroveň učitelů a úcta k tomuto oboru jsou spojené nádoby, s tím se nedá nic dělat.

Denně to zažívám ve flamenku. Dobrý tanečník je málokdy dobrým učitelem. A u nás je to snad ještě horší kvůli té obecné lhostejnosti lidí, kdy se lidi nesnaží cíleně věci dělat lépe, dokud nejsou pod patřičným tlakem. A protože ve Španělsku se učí flamenko odkoukáváním, učí se u nás taky tak. Lektoři nemají hudební vzdělání, přestože tanečník flamenka používá nohy jako další hudební nástroj. Metody vymakané k usnadnění výuky hry na hudební nástroje do flamenka nepronikly. O Komenském lektoři nikdy neslyšeli. Je pro ně problém zpomalit skladbu, aby se žáci lépe chytali v době, kdy hlava nestačí sledovat provedení, návaznosti a hudbu současně. Atd. atd. atd. Je pro ně problém začít od nejjednodušších prvků, opakovat pomalu, vytvářet ze začátku jednodušší struktury...

Pro žáka je přínosnější učitel, který umí učit, než učitel, který má široké znalosti z oboru. V tomto duchu bych neváhala hlasovat pro skladníka, má-li didakticky a pedagogicky jasno.

Souhlasím i nesouhlasím. Myslím si, že na základní škole není třeba, aby byl učitel odborníkem. Nakonec, co se na základní škole učí? Učí se to, co přece umí každý z nás. Z principu tedy nemusí být učitel odborníkem.
Co je však pro učitele důležité, je
1. aby byl trpělivý, klidný, nenechal se ničím vytočit, měl pochopení pro žáka, kterému něco nejde, učitel nesmí být nasraný, že musí něco vysvětlovat znova a znova
2. učitel musí být charakterní, nesmí to být psychopat, učitel musí jít žákům dobrým příkladem,
musí to být příjemný člověk, kterého budou mít žáci rádi.
Učitel by neměl být jen o tom, že někoho neco naučí, ale také o tom, že bude dobře vycházet s lidmi, bude mít dobré vztahy.
Pobyt ve škole nesmí být utrpením.
3. musí to být člověk, který je schopen učivo dobře vysvětlit. Je rozdíl něčemu rozumět a umět to předat druhému člověku.
4. učitel by neměl nikoho šikanovat a současně by si měl všímat, jestli nešikanuje kolektiv odstrčeného žáka XY a měl by proti tomu zakročit

Nicméně učitel na vysoké škole je zase o něčem jiném.
Tohle už musí být odborník. A možná to bude jediný odborník svého druhu, tímpádem to bude také učitel, bez ohledu na jeho jiné nedostatky.

konec

  • Host
Re:Učitel (ka)
« Odpověď #16 kdy: Listopad 28, 2020, 06:47:32 odpoledne »
Základní vzdělání by měl uměl dát každý rodič. Jeden technický a druhý češtinu i když nevím na co bude třeba větný rozbor. Ale udržet jazyk český tak jak je nebude od věci. Učebnice jistě budou a tam je vše.

Problém bude středoškolské vzdělání. Zde se již dostává do popředí odbornost. Ta by se dala učit formou žáka a mentora. Nebojím se že bude v osadě 10 lidí ročně co bude chtít konkrétní vzdělání.

Ono problém dobrý učitel je v tom zda se to ten učitel naučil či učivo chápe. Z osobní zkušenosti vím, že dokáži spolužákům vysvětlit některé učivo(zrovna minulý rok to byla mechanika) lépe jak profesor a to proto, že jsem jim blíže a vím proč to nechápou a sám sem si tím musel projít. Což by "mentor" měl podobné. Pokud má někdo svůj obor rád umí ho vysvětlit zábavně, teda pokud to není asociál a nebo ho neučí stále stejně 40 let..

Dnešní školství je masové a učitelé mají ke študentů vztah asi jako skladník k rohlíku. Ono si za to v mnohém mohou sami študáci.

Dobře píšeš, já se vším souhlasím.

Větný rozbor je samozřejmě k ničemu a jsem rád, že se na tom zhodneme.
Dnes se učí ve škole spousta zbytečností, protože ty zbytečností jsou takovým náboženstvím.
Správně by se měl člověk učit zbytečnosti až na vysoké škole, pokud si vybere zbytečný obor,
je však hodně zvrhlé, když se musíme zbytečnosti učit všichni na zákaldní škole.

Děti se musí naučit číst a psát. To je mohou naučit i rodiče.
Rodičové si možná nebudou pamatovat všechno učivo z větných rozborů, ale to je učivo, které děti naučit nemusí, protože tohle učivo je k ničemu. V tom by se měli patlat jen jazykový vědci. A v době post apo nebudou ani ti jazykový vědci, jelikož nebudou prostředky na to, aby obec živila někoho, kdo je zbytečný.

Většina učiva škol je ve skutečnosti k ničemu. A my se učitelům a školám klaníme, protože je to takové náboženství.

Střední/vysoká škola je o odbornosti, kterou naši rodičové mít nemusí. Ale základní škola jako instituce je z principu zbytečná, protože každý rodič může být učitelem. Ale rodičové nemají čas nebo nechtějí mít čas. Umístují děti do školy, předtím do mateřské školy, ještě předtím do jeslí, proč? Protože nemají čas, musí pracovat  pracovat  pracovat

Zde je web sdružení rodičů, kteří neposílají děti do školy. Je tam spousta článků a spousta moudrých myšlenek.
https://www.svobodauceni.cz/

Střední a vysoké školství bych viděl také stejně, jako ty.
Předně bych ale přestal střední a vysoké školství rozlišovat, bylo by prostě odborné školství. Po ukončení základní školy (jejíž učivo by mohlo být proti dnešnímu stavu redukované) by žák nastoupil do odborného vzdělávání. Pokud by chtěl být lékařem, pak by ihned po ukončení základní školy studoval medicínu, gymnázium by na své cestě k lékařské profesi vynechal.
Gymnázium je ta nejzbytečnější škola. 

A to studium medicíny by vypadalo tak, že by se student učil od místního lékaře, který by se stal učitelem tohoto studenta.
A mělo by tři části
1. účast studenta v lékařské praxi lékaře
2. soukromé vyučovací hodiny od tohoto lékaře
3. samostudium z lékařských knih

A tímto způsobem by vypadalo každé odborné studium.
Kdyby se někdo rozhodl studovat elektrikáře, tak
1. dělal by pomocníka místního elektrikáře
2. dostával by soukromé vyučovací hodiny od tohoto elektrikáře
3. samostudium z knih

Každé odborní vzdělávání by bylo složené z jedné třetiny samostudiem odborných knih, z jedné třetiny ze soukromých vyučovacích hodin od odborníka, a z jedné třetiny účastí na výkonu povolání tohoto odborníka.

A ten student by byl jen jeden, ale v některých případech by mohli být i dva -- ale pouze tak, aby nevznikal nadbytek odborníků v jednom zaměření. Pokud by byl student jen jeden, tak by rychlost studia byla čistě na dohodě mezi učitelem a studentem.
A čistě na dohodě by bylo i to, jestli chce mít student prázdniny, ale chce studovat stále, případně kdy chce mít ty prázdniny.

Teď sem si vzpomenul na dobu Marie Terezie, která zavedla povinou školní docházku. Ovšem tehdejší školní rok byl kratší, než ten dnešní školní rok. Děti (v té době normální) pomáhali s prácemi na poli. Školní docházka tak byla omezena jen na dobu, kdy na polích nebyla žádná práce. Proto byl tehdejší školní rok kratší, než ten dnešní.
Předpokladám, že v post apo době by bylo rozumné, aby se tohle schéma vrátilo. Tedy děti by měli alespoň trochu pomáhat na poli a do školy by měly chodit méně. Navíc si myslím, že děti jsou školou v dnešní době hodně přetížené a přetížené jsou proto, aby se mohli učit hromadu nesmyslů. Školní osnovy základní školy bych zredukoval na polovinu, tímpádem na polovinu by šel i čas, který by děti věnovali škole. Krom toho by bylo vhodné, aby do školy chodili jen ty děti, které nemají rodiče, aby je učili. A navíc by děti neměli chodit do školy každý den, ale měli by se učit také čtením. Takže by v pondělí a ve středu mohli být ve škole, ale v úterý a čtvrtek by se učili tak, že by si četli knihy. A v pátek by děti nedělali nic. Chtěl bych, aby děti věnovaly škole menší část roku, než dnes, a současně také menší část týdne, než dnes.
Dnešní dobu pokládám za zrůdnou.

Děti nepotřebují získat hyper-podrobné znalosti dějepisu, umělecké literatury, básniček, předtím, než půjdou studovat svou odbornost.

Offline BartH8

  • ***
  • Příspěvků: 1946
Re: Učitel (ka)
« Odpověď #17 kdy: Listopad 29, 2020, 08:27:38 dopoledne »
Nepotřebujeme vlastně žádné vzdělání. Je to jen přítěž. Armádu hloupých otroků nenapadne že by mohla být svobodná.  "hold"
Dobré časy dělají slabé muže.
Slabí muži dělají špatné časy.
Špatné časy dělají silné muže.
Silní muži dělají dobré časy.

www.no-deal.eu

Offline Dag Björndal

  • Praktikující prepper
  • *****
  • Příspěvků: 7598
Re: Učitel (ka)
« Odpověď #18 kdy: Listopad 29, 2020, 04:19:36 odpoledne »
Práve vzdelaním sme dosiahli úroveň, kedy naša "civilizácia" stojí na pokraji.
S prúdom dokáže plávať aj mŕtva ryba.

konec

  • Host
Re: Učitel (ka)
« Odpověď #19 kdy: Listopad 30, 2020, 02:09:27 dopoledne »
Nepotřebujeme vlastně žádné vzdělání. Je to jen přítěž. Armádu hloupých otroků nenapadne že by mohla být svobodná.  "hold"

Ale vůbec nic si nepochopil.
Člověk musí především hodně číst. A tím nemyslím beletrii, ale knihy, ze kterých se člověk skutečně něco dozví. Člověk musí číst číst a číst. A vzdělání člověk opravdu nepotřebuje. Člověk potřebuje sečtilost, nikoliv vzdělání.

A z hlediska organizace času, je nesmysl, aby si člověk léta jen četl a pak léta jen pracoval. Náplň času má být pestrá, nikoliv jednotvárná. I o tu historii by se měl člověk trochu zajímat, ale v průběhu celého svého života, nikoliv super-koncentrovaně v určitém státem předepsaném věku.

Nalim

  • Host
Re: Učitel (ka)
« Odpověď #20 kdy: Listopad 30, 2020, 09:03:48 odpoledne »
Nepotřebujeme vlastně žádné vzdělání. Je to jen přítěž. Armádu hloupých otroků nenapadne že by mohla být svobodná.  "hold"
Ale vůbec nic si nepochopil.
Člověk musí především hodně číst. A tím nemyslím beletrii, ale knihy, ze kterých se člověk skutečně něco dozví. Člověk musí číst číst a číst. A vzdělání člověk opravdu nepotřebuje. Člověk potřebuje sečtilost, nikoliv vzdělání.
S tímhle nemohu souhlasit. Kdybys potřeboval odoperovat třeba slepé střevo, byl bys v poho pod rukama sečtělého, ale nevzdělaného chirurga? Anesteziologa? Instrumentářek?

A kdybys např. stavěl dům, byl bys v poho pod střechou, kterou navrhl sečtělý, ale nevzdělaný projektant, a kterou výpočtem zkontroloval sečtělý, ale nevzdělaný statik?

Tohle stanovisko platí jen a pouze pro mraky zbytečných absolventů zbytečných "vysokých" škol humanitních - ale vůbec ne technických a přírodovědných - směrů. Jaké je asi praktické uplatnění vysokoškolsky vzdělaného člověka s titulem Dipl.um.? No přece - jedině v POLITICE ... (Příklad ze života). Ale jo, třeba zrovna žonglování, to je umění.

konec

  • Host
Re: Učitel (ka)
« Odpověď #21 kdy: Listopad 30, 2020, 09:22:22 odpoledne »
Nepotřebujeme vlastně žádné vzdělání. Je to jen přítěž. Armádu hloupých otroků nenapadne že by mohla být svobodná.  "hold"
Ale vůbec nic si nepochopil.
Člověk musí především hodně číst. A tím nemyslím beletrii, ale knihy, ze kterých se člověk skutečně něco dozví. Člověk musí číst číst a číst. A vzdělání člověk opravdu nepotřebuje. Člověk potřebuje sečtilost, nikoliv vzdělání.
S tímhle nemohu souhlasit. Kdybys potřeboval odoperovat třeba slepé střevo, byl bys v poho pod rukama sečtělého, ale nevzdělaného chirurga? Anesteziologa? Instrumentářek?

A kdybys např. stavěl dům, byl bys v poho pod střechou, kterou navrhl sečtělý, ale nevzdělaný projektant, a kterou výpočtem zkontroloval sečtělý, ale nevzdělaný statik?

Tohle stanovisko platí jen a pouze pro mraky zbytečných absolventů zbytečných "vysokých" škol humanitních - ale vůbec ne technických a přírodovědných - směrů. Jaké je asi praktické uplatnění vysokoškolsky vzdělaného člověka s titulem Dipl.um.? No přece - jedině v POLITICE ... (Příklad ze života). Ale jo, třeba zrovna žonglování, to je umění.

sečtilý chirurg by mě nestačil , ale vzdělaný chirurg by mě také nestačil.
Zrovna chirurg je takové povolání...
 Když umí chirurg jen teorii, tak je na nic. Ten chirurg potřebuje především praxi. Potřebuje operovat. Potřebuje být zručný.
Neznám žádného chirurga, ale myslím si, že chirurg nejprve čumí na operaci jiného chirurga, aby viděl, jak to dělá. Následně kuchá vygurýny. Následně operuje mrtvoly. A teprve pak doopravdy operuje a to samozřejmě navíc po dohledem zkušeného chirurga, který by mohl okamžitě zasáhnout.
Chirurg, který umí všechno jen teoreticky, neumí nic.

Řekl bych to takhle: Všichni ti, které jsi jmenoval, by měli prodělat nějaký odborný výcvik.

Nevím jak ty, ale většina lidí by znervózněla, kdyby se jim chirurg přiznal, že tohle je jeho první operace.

Nalim

  • Host
Re: Učitel (ka)
« Odpověď #22 kdy: Listopad 30, 2020, 09:29:35 odpoledne »
Možná to budeš považovat za slovíčkaření, ale výcvik obvykle prodělávají nemyslící(?) tvorové, především (ale nejen) zvířata.
Neexistuje např. chirurg, který by měl jen praxi a nebo byl jen sečtělý. Teprve má-li obojí, je to vzdělaný člověk, a může vykonávat své povolání.
Bohužel takto nelze označit mnohé učitele.

konec

  • Host
Re: Učitel (ka)
« Odpověď #23 kdy: Listopad 30, 2020, 10:19:18 odpoledne »
Možná to budeš považovat za slovíčkaření, ale výcvik obvykle prodělávají nemyslící(?) tvorové, především (ale nejen) zvířata..
Naproti tomu jen některé lidi lze považovat za vzdělané.

OK. Asi takhle: Mě samotnému vadí, že slova nemají přesný význam, nebo se používají pokaždé v jiném významu.
"odborný výcvik" je součást učebních oborů. Přesně takhle to najdeš v rozvrhu hodin.
Ale dávám ti za pravdu, že slovo "výcvik" si člověk spojuje s drezúrou.
Nemohu za to, že se jedno slovo používá v různých významech.

Asi takhle:
Pro život by měl být člověk moudrý.
Pro povolání by měl být člověk kompetentní, což však znamená pokaždé něco zcela jiného.

Jsme pod psychickým nátlakem tlačeni do toho, abychom se vzdělávali co nejvíc.
V praxi to znamená, že se snažíme toho co nejvíc našprtat, aniž bychom věděli proč, jaký to mý smysl.
Víme jen to, že když se toho našprtáme málo, tak budeme pro smích manipulátorů, a to je jediný důvod, proč se toho smažíme co nejvíce našprtat, přestože sami nerozumíme tomu, co se šprtáme a proč se to šprtáme.

Já jsem si naprosto jisný, že moudrý člověk by nám nikdy neřekl "našprtej se toho co nejvíc".

Navíc existuje silná asymetrie mezi všeobecným a odborným vzdělání.
9 let na základní škole + 4 roky na gymplu, to je celkem 13 let všeobecného vzdělání.
Po něm následuje obvykle pouhých 5 let odborného vzdělání na vysoké škole, v případě lékařů 6 let.
Kdyby studenti při svém studium  vynechávali gympl, tak budou mít menší vzdělání, nikoliv však menší odbornost.
A teď jde zase o to, jakým způsobem slovo vzdělání chápeme. Jestli je vzdělání penzum toho, co se našrotíme, pak bude vzdělání menší, když vynecháme gympl. Jestli chámepe vzdělání jako dosažené vzdělání, tak vzdělání menší nebude. A také se vzdělání chápe jako léta odchozené ve škole. A také se chápe vzdělání jako papír s razítkem / diplom. Formální vzdělání.

Nalim

  • Host
Re: Učitel (ka)
« Odpověď #24 kdy: Listopad 30, 2020, 10:39:33 odpoledne »
Přesně popisuješ problémy českého školství, trvající už zase více než čtvrt století: formální vzdělání

- Např. píšeš: moudrý člověk by nám nikdy neřekl "našprtej se toho co nejvíc".
Za mě naprostý souhlas.
Ale jakým způsobem učí "naši" učitelé naše děti? Už asi půl století v podstatě pořád stejně.

- ohledně asymetrie mezi všeobecným a odborným vzděláním:
tohle zlo páchají rodiče na svých vlastních dětech: proč nevedou dítě ke střednímu ODBORNÉMU vzdělání, a místo toho jej směřují ke všeobecnému? Ty 4 roky střední školy už přece lze študovat vybraný obor. Mně osobně (a nejsem vůbec sám) dala průmka pro život moc a moc víc, než VŠ.

Holt pro ovčany je "in", aby jejich děti měly VŠ. A ty pak hódně často stejně dělají něco úplně jiného, než vyštudovaly.

Kdyby místo těch ztracených 4 let středního VŠEOBECNÉHO vzdělání šli mladí po absolvování 4-letého ODBORNÉHO studia na zkušenou do vyspělého světa ve svém oboru, všichni bychom čubrněli, kde bychom relativně brzy byli.

konec

  • Host
Re: Učitel (ka)
« Odpověď #25 kdy: Prosinec 01, 2020, 12:32:58 dopoledne »
Přesně popisuješ problémy českého školství, trvající už zase více než čtvrt století: formální vzdělání

- Např. píšeš: moudrý člověk by nám nikdy neřekl "našprtej se toho co nejvíc".
Za mě naprostý souhlas.
Ale jakým způsobem učí "naši" učitelé naše děti? Už asi půl století v podstatě pořád stejně.

- ohledně asymetrie mezi všeobecným a odborným vzděláním:
tohle zlo páchají rodiče na svých vlastních dětech: proč nevedou dítě ke střednímu ODBORNÉMU vzdělání, a místo toho jej směřují ke všeobecnému? Ty 4 roky střední školy už přece lze študovat vybraný obor. Mně osobně (a nejsem vůbec sám) dala průmka pro život moc a moc víc, než VŠ.

Holt pro ovčany je "in", aby jejich děti měly VŠ. A ty pak hódně často stejně dělají něco úplně jiného, než vyštudovaly.

Kdyby místo těch ztracených 4 let středního VŠEOBECNÉHO vzdělání šli mladí po absolvování 4-letého ODBORNÉHO studia na zkušenou do vyspělého světa ve svém oboru, všichni bychom čubrněli, kde bychom relativně brzy byli.


Jsem rád, že jsme našli společnou řeč.
Jen doplním pár faktů :
>> 1. Někdo vymyslel (nevím kdo a ani mě to nezajímá) srovnávají testy škol, aby se zjistilo, na které škole  se naučili žáci nejvíc.
V praxi však ty testy porovnávají, kdo se toho nejvíc našprtal. A z toho dělají měřítko kvality škol.   
>> 2. Dneska se všichni cpou na vysokou, což je hloupé. A ještě hloupější je, že se cpou na vysokou skrz gympl.
Rodičové jsou idioti, když směřují všechny své děti ke všeobecnému vzdělání. Ovšem nejsou to jen rodičové, ale také učitelé. Když sem chodil do 5. třídy základní školy, tak sem měl možnost se přihlásit na osmileté gymnázium. Učitel mě tam chtěl nacpat. A všem rodičům vykládal, že kdo zůstane na základní škole, tak zakrní.
Já jsem se rozhodl zakrnět na základní škole.
V 9. třídě přišlo divadlo opět. Řekli nám, že kdo chce na vysokou školu, tak by měl jít na gymnázium. A jedna učitelka řekla, že gymnázium je nejlepší škola a měli bychom se snažit dostat na gymnázium (na nejlepší školu).

V tom, že dneska každý musí mít vysokou školu, bych viděl určitou analogii s tím, že každý musí mít co největší znalosti dějepisu na základní a střední škole.
Tím společným jmenovatelem je fanatická myšlenka, že ČÍM VÍC, TÍM LÍP. Musíme mít co nejvíc škol a na každé škole musíme být ti nejlepší.
A nikdo se nezamyslí nad tím, /CO Z TOHO?/  /K ČEMU TO JE?/  /JAKÝ TO MÁ SMYSL?/

Každý chce být moudrý, ale pro samou honbu za moudrostí naopak všichni moudrosti a rozumu potratili.

Každý má vysokou školu. Někdo na ní vystudoval Atropologii, někdo byl úzce zaměření a vystudoval Egyptologii, někdo studoval na vysoké Historii kinematografie, další studoval Genderové studie, a všichni dohromady jsou konfrontováni se skutečností, že na pracovním trhu pro ně vlastně není místo. Že takové odborníky nikdo nepotřebuje.
/Ale my máme přece vysokou školu! Čím víc, tím líp! Proč nás nechcete, když máme to nejvyšší možné vzdělání?/

Krom toho: Já zastávám názor, že by se ze základní školy mělo chodit rovnou na vysokou.
Avšal mělo by smysl také to, kdyby vstupenkou na elektrotechnickou fakultu byla střední průmyslová škola.
Ale pokud je vstupenkou na elektrotechnickou fakultu gymnázium, tak to nedává vůbec žádný smysl.

A co se rodičů týče... Už na základní škole jsme tlačeni k tomu, abychom se co nejvíce šprtali. Pakliže si z celého dětství pamatuji jen to, jak jsem se šprtal a dostával facky od rodičů, tam je to velmi zlé. A s těmi suprivými znalostmi dějepisu si mohu leda tak utřít prdel. 

Když říkám, že chci, aby děti trávili školoou méně času, tak si každý hned myslí, že chci, aby byli děti hloupé.
Ne. Já chci, aby děti z toho života také něco měli. A krom toho: Člověk se neučí jen školou a knihama, člověk se učí také životem.

konec

  • Host
Re: Učitel (ka)
« Odpověď #26 kdy: Prosinec 03, 2020, 04:59:44 odpoledne »
https://www.novinky.cz/koktejl/clanek/zombie-apokalypsa-by-vyhladila-lidstvo-za-100-dni-vedci-davaji-tipy-na-preziti-40020372

Nechci tu rozebírat zombie apokalypsu, tohle je jiné téma, ale je tam tabulka jak lidé hodnotí své dovednosti

28% lidí by mi dokázualo dát první pomoc.
5% lidí by dokázalo vyrábět chemické látky.
výroba věcí ze dřeva by dokázalo 15%
výroba/oprava kovových nástrojů by dokázalo 9%
pěstování plodin/chov zvířat by dokázalo 19%
výroba oblečení by umělo 11% lidí.
práce se stroji by dokázalo 9% lidí.

Proč to sem píšu? Protože by jsme se měli zamyslet, co by jsme naše děti, potažmo i sebe měli učit.

Nalim

  • Host
Re: Učitel (ka)
« Odpověď #27 kdy: Prosinec 03, 2020, 05:59:37 odpoledne »
Nevím, jak starý je tenhle výzkum. Já jsem přesvědčený, že ta % jsou tam neuvěřitelně optimistická, např.
- výrobu věcí ze dřeva by dokázalo 15%: fakt si někdo myslí, že tolik lidí má strojní vybavení, materiál a zkušenosti, aby si udělali např. židli nebo skříňku??
- pěstování plodin/chov zvířat by dokázalo 19%: fakt si někdo myslí, že tolik % lidí umí třeba podojit kozu a udělat z mléka sýr, a nebo třeba vypěstovat, sklidit, vymlátit, uskladnit, a pomlít obilí?? Nebo zabít a zpracovat prase?? 19%??
Sorry jako, tak to tedy fakt není :pa:

konec

  • Host
Re: Učitel (ka)
« Odpověď #28 kdy: Prosinec 03, 2020, 06:14:27 odpoledne »
Jsou to čísla, jak lidé hodnotí sami sebe. Já si myslím také , že je to nesmysl. Přece nemůže někdo tvrdit, že něco zaručeně umí, když to nikdy nedělal a nikdy si to ani nezkusil.
Což je zase další věc, která mě na školství vadí :
Místo toho, aby si člověk všechno alespoň zkusil, tak se klade důraz na vyučování dějepisu a rozborů vět a souvětí, na hluboké znalosti beletrie a hyper-důležitých světových a českých spisovatelů.

konec

  • Host
Re: Učitel (ka)
« Odpověď #29 kdy: Prosinec 03, 2020, 06:25:54 odpoledne »
Tady je seznam předmětů základní školy

1. Jazyk a jazyková komunikace
1.1. Český jazyk
1.2. Anglický jazyk

2. Matematika a její aplikace
2.1. Matematika

3. Informační a komunikační technologie
3.1. Informatika

4. Člověk a jeho svět
4.1. Prvouka
4.2. Vlastivěda
4.3. Přírodověda

5. Člověk a společnost
5.1. Dějepis
5.2. Občanská a rodinná výchova

6. Člověk a příroda
6.1. Fyzika
6.2. Chemie
6.3. Přírodopis
6.4. Zeměpis

7. Umění a kultura
7.1. Hudební výchova
7.2. Výtvarná výchova

8. Člověk a zdraví
8.1. Výchova ke zdraví
8.2. Tělesná výchova

9. Člověk a svět práce
9.1. Pracovní činnosti

zdroj:   https://zs-ucebni-osnovy.blogspot.com/   

------------

Spoustu důležitých věcí tam chybí. Abychom mohli učit děti věci, které tam chybí, tak logicky to stávající učivo musíme naopak zredukovat.

Český jazyk: Děti by se měli naučit číst a psát. Je však nesmysl, aby se šprtali nějaké básničky. Také větné rozbory nemají smysl. Není důvod, aby byl tento předmět až do posledního ročníku základní školy, natož na škole střední.

Anglický jazyk: Nyní dost důležitý, protože spoustu informací je k dispozici pouze v angličtině. Je otázkou, jak důležitý bude tento předmět v době post apo, zatím na to nebudu hledat odpověď.

Matematika: Samozřejmě každý by měl umět trochu počítat, je však nesmysl, aby byli žáci týráni ohromnými kvanty tupých mechanických počtů, které navíc musí vypočítat na rychlost v časovém limitu, tak, jak jsem to zažil ve škole já.

Informační a komunikační technologie: Každý by měl umět pracovat s počítačem. S ohledem na post apo dobu je otázka, jestli nějaké počítače ještě budou. Každopádně tento předmět je ve škole jen okrajový, tedy nepatří mezi ty, co by žraly hodně času.

Prvouka: Obsahově patří do mateřské školky, nikov do základní školy.

Vlastivěda: Takto trochu nacionalistická propaganda. Krom toho polovina vlastivědy je zeměpis a polovina dějepis, jenže to jsou samostatné předměty, čímž strácí smysl existence předmětu Vlastivěda.

Dějepis: Člověk by měl umět něco málo o minulosti lidstva (a něco o své minulosti, což však hned tak nezjistí) , avšak nejsou to znalosti, které učiní člověka šťastným, ani znalosti, které budou člověku zachranovat život.
Proto bych tento předmět obsahem a počtem hodin redukoval na polovinu.

Zeměpis: To samé. Člověk má mít nějaký geografický přehled o svém nejbližším okolí, o této planetě, o této sluneční soustavě, ale stačí jen velmi stručný přehled, který si budou prohlubovat jen ti, které to zajímá. Nemá však smysl všem vnucovat podrobnosti. Obzláště v pomíjivem politickém a hospodářském zeměpisu, který má jen velmi krátký život a mizí. Nemá smysl se podrobně učit něco, co již brzy nebude pravda. 
Avšak naopak si myslím, že je vhodné znát své úplně nejbližší okolí, každý kopec, každou skálu, a umět toho v případě potřeby takticky využít. Bylo by vhodné, aby se v rámci tohoto předmětu chodilo ven. To by bylo spojené s poznáváním okolí, ale také s pohybem, takže by se mohl zrušit předmět tělocvik. Tělocvik v tělocvičně nemá žádný smysl, ale procházka po okolí, to je něco jiného.

Přírodověda: předmět prvního stupně, který se následně rozdělí na Fyziku, chemii a přírodopis. Takže komentovat budu je.

Občanská výchova: V post apo době nemá smysl, protože zanikne stát. Můžeme dětem vysvětlit, jaký je organizační struktura naší post apo obce. Tato struktura by samozřejmě neměla být přehnaně složitá, stejně jako pravidla v ní.

Fyzika: Myslím si, že dost důležitý předmět. Nikdo by se však neměl šprtat poučky, ale mělo by se fyzice rozumět. A umět využít fyziku v praxi.
Důležitá je fyzika především pro stavitele nebo konstruktéry, mechaniky, opraváře.
Chemie: To samé co fyzika -- důležité pro některá povolání.
Přírodopis: Opět důležitý pro určitá povolání.
Člověk by měl znát genetiku, dědičnost, principy přírodního výběru a evoluce (ikdyž jsou pro katolíky hodně provokativní) , měl by vědět, že existuje buňka, buněčnné jádro, buňky různého typu. Měli by lidé vědět něco málo o biologii a především o své vlastní biologii.
Naopak je nesmysl znát anatomii každého zvířete a rostliny.

Ale nejvíce by se měli soustředit na všechno, co ovlivnuje naše zdraví.
Věřte mi nebo ne, ale v naší škole jsme jaksi minuli genetiku, minuli dědičnost, minuli evoluci a přirozený výběr. A z hlediska nutričních hodnot se všude učí, že člověk potřeba hlavně maso, maso a maso.

Hudební výchova: Hudba by měla být předmětem zábavy, nikoliv učiva. Určitě bude užitečné, když v post apo obci budou nějaké hrající skřínky, které svou melodií pomohou zlepšit náladu. Avšak rozhodně nikomu nezlepší náladu to, když se bude šprtat něco o skladatelích a jejich operách.
Tento předmět bych bez náhrady zcela zrušil a získal bych tak prostor pro něco užitečnějšího.

Výtvarná výchova: Lidé by měli vytvářet něco pro radost, pokud jim to radost skutečně přinese. Je ale nesmysl někoho do něčeho nutit, pokud to nebude za potřebí pro přežití.
A škola by se měla snažit o přežití lidského rodu, nikoliv přežití znalostí nebo kultury. Důraz by se měl dávat jen na ty znalosti, které pomohou v přežití lidského rodu.

Pracovní činosti: Mohl by to být užitečný předmět, ale musel by vypadat naprosto jinak. Zatím se v tomto předmětu dělají jenom pičoviny. Rozhodně se tam nikdo nic nemůže naučit.

Největší prostor bych viděl na zredukování češtiny a matiky, protože temto předmětu je dáno nejvíce hodin. V češtině se učí básničky, umělecká literatura, a stále dokola rozbory vět a rozbory souvětí, na kterém se zaseknou na věčnost. To všechno jsou sračky a jednou všichni vychcípají, protože se učili sračky, nikoliv jak přežít. V matematice se stále dokola počítají příklady na dělení od 4. do 9. třídy.
Stejně mi nebudete věřit, ale přesně tak to je. Opět -- když se zredukuje matematiky, tak nikomu nic chybět nebude.

Do ušetřeného času by mohlo být umístěné následující učivo:
Znalosti prepperů a survival, krizové situce, dovednosti, psychologie. Psychologie je podle mě hodně důležitá a na základní škole není jedna jediná vyučovací hodina.

Navíc pokud mají lidé do budoucna přežít, tak se musí co nejdříve vyučit a co nejdříve vykonávat nějakou užitečnou profesy, nikoliv trávit ve škole stále větší a větší část svého života, jak byla dosavadní tendence. Člověk, který chodí do školy, je člověk, který není produktivní!!! Upozornil bych na skutečnost, že podíl lidí v populaci, kteří jsou ekonomicky produktivní je stále menší a menší. A nikoho to neděsí, což by mělo. Krom toho, že stárne populace a přibývá důchodců, je to způsobeno také tím, že studenti tráví stále více a více času ve školách. Nejprve přehnaně mnoho času na přehnaně dlouhé základní škola. Na střední školu se chodí bezdůvodně pozdě, navíc jsou všechny střední školy pojaté všeobecným způsobem, tedy další dějepis, další beletrie, další veledůležití básníci. A hrají si na to, že tohle dělá člověka člověkem. Kvůli všeobecným předmětům není na středních odborných školách dostatek času na odborné předměty, právě proto nemají školy úroveň. Následně vlezou všichni na vysokou školu a vystřídají patero oborů, které nedokončí, pak něco dokončí, pak dokončí druhý obor vysoké školy, ale nakonec dělají ještě něco jiného. A to je vizitka tohoto státu, školství a lidské společnosti, nikoliv studentů, kteří se musí hlásit na obor, o kterém nic neví, protože o žádném oboru nic neví.
Chyba studenta by to byla tehdy, kdyby měl problém 1 student z 10.
Ale jestliže má problém 9 studentů z 10, tak je to chyba státu.

Stát otevírá velké kapacity oborů, o které není na trhu zájem. Proč? Stát by měl, ve vlastním zájmu, hlídat, o co je zájem a o co není zájem na pracovním trhu.

Další věc je Evropská unie, která nás kritizovala, že máme "příliš málo vysokoškoláků". Nyní jich máme tedy spoustu, ale není o ně zájem na pracovním trhu. Ale vládní propaganda to zatím úspěšně zamlčuje.


Offline Chinalady

  • ***
  • Příspěvků: 1045
Re: Učitel (ka)
« Odpověď #30 kdy: Prosinec 03, 2020, 06:32:39 odpoledne »
Konče, buď tak laskav a vyjadřuj se slušně.
Pravidla fóra zakazují sprostá slova.

Nalim

  • Host
Re: Učitel (ka)
« Odpověď #31 kdy: Prosinec 03, 2020, 06:44:46 odpoledne »
Z 90% souhlas, nicméně, podle tebe :

Český jazyk: Děti by se měli naučit číst a psát. ... Také větné rozbory nemají smysl. Není důvod, aby byl tento předmět až do posledního ročníku základní školy, natož na škole střední.

No vidíš, a jakpak se normálně "čéchšsky" píše: Děti by se měli naučit... ??? Ty to fakt nevíš, ani nevidíš??? U polovičky národa (však i zde) ta čechščína takhle vypadá.

Nevím, z kolika % je to "zásluha" učitelů a z kolika % žáků, ale výsledek je - směšný a tristní zároveň. Půlka národa neumí psát ve svém rodném jazyce bez hrubek skoro v každé větě. A často ani profi-pisálkové, co to študovali 5 let na "vysoké" škole.

konec

  • Host
Re: Učitel (ka)
« Odpověď #32 kdy: Prosinec 04, 2020, 12:20:00 dopoledne »
Děti by se mělY naučit s tvrdým y.
Ano, udělal jsem pravopisnou chybu.
Dnes je to trapné udělat takovou chybu.
Zítra bude každý řešit jen přežití, nikoliv pravopisné chyby.
Na spoustě věcí přestane záležet.
Písmo bude sloužit v budoucnu k zapisování informací, nikoliv k okrase či uměleckému projevu.
A pravděpodobně se budou lidé vyjadřovat stručněji a výstižněji.
Jo, já běžně vidívám chyby novinářů, ale co mě vadí, nejsou ty chyby, ale ukecanost. Než si takový novinový článek konečně dočtu, tak jsem již značně unavený, a to jsem se nic nedozvěděl.
Také učitelé dělají chyby na tabuli.
Málokdo píše bez chyb. Český pravopis je totiž značně únavný.
V post apo době, pokud někdo zůstane naživu, tak všichni začnou na pravopis kašlat.

A mimochodem : Děti se ve škole učí větrý rozbor, druhy slov a podobně,
ale ve skutečnosti tohle vlastně už umí, protože jinak by nedokázaly svůj rodný jazyk vůbec používat, nerozuměly by mu, neuměly by vytvořit větu, když někomu něco sdělují... Takže ty děti se to vlastně ve škole neučí, ale pouze se to učí pojmenovat.

Offline BartH8

  • ***
  • Příspěvků: 1946
Re: Učitel (ka)
« Odpověď #33 kdy: Prosinec 04, 2020, 11:41:54 dopoledne »
Tak se ti nechce učit, no. To je toho. Mě se taky nechtělo.
Byl sem blbej a raději lítal s klukama po lese. Z5 to nevezmu, ale můžu působit na své děti, aby měli co nejlepší výsledky ve škole.
Dobré časy dělají slabé muže.
Slabí muži dělají špatné časy.
Špatné časy dělají silné muže.
Silní muži dělají dobré časy.

www.no-deal.eu

Nalim

  • Host
Re: Učitel (ka)
« Odpověď #34 kdy: Prosinec 04, 2020, 01:27:15 odpoledne »
Pánové, jestli mohu dál zlehčit vaše zlehčování (ne)znalosti své rodné řeči:
děti dělalY = vždycky s tvrdým Y. Dá se to pamatovat třeba tak, že když jste je vy dělali (podle řekněme vzoru "páni dělali"), tak taky jedině s tvrdým :bee:

Offline Chinalady

  • ***
  • Příspěvků: 1045
Re: Učitel (ka)
« Odpověď #35 kdy: Prosinec 04, 2020, 04:24:50 odpoledne »
Tak se ti nechce učit, no. To je toho. Mě se taky nechtělo.
Ani mně se nechtělo. Ale záhy jsem zjistil, že udělat hrubku v životopisu znamená nedostat místo, o které jsem se ucházel.
To je bohužel smutná pravda.
Můžeme se hádat, že pro dobře odvedenou práci pravopis nepotřebujeme, ale personalistky životopisy s hrubkami automaticky hází do koše.
To samé s esejemi, vědeckými pracemi, vynálezy nebo povídkami - můžeš mít sebelepší nápad nebo důležitý objev, ale s pravopisnými chybami se ti vždycky vysmějí.

Offline Včeliš

  • ***
  • Příspěvků: 888
Re: Učitel (ka)
« Odpověď #36 kdy: Prosinec 04, 2020, 08:53:53 odpoledne »
Chyby dělají všichni. Ti, co tu moralizují, mají také chyby ve svých příspěvcích. Ať už pravopisné, či faktické. Navíc, to co se učila generace mých rodičů je dnes někdy neplatné, nebo zastaralé.
Ale myslím, že základem školy je naučit se učit. A to nejde jinak, než povinností zvládnout dané téma i zbytečné.
Pravopisné chyby v životopise a jiných žádostech nepovažují personalisté  za nedostatečné znalosti, ale za nezodpovědný přístup žadatele k  výběrovému řízení (a mají pravdu).
Tady to snad vyžadovat nebudeme? Nebo mám změnit prohlížeč, aby moje chyby kontroloval? Nebo je někdo tak tupej, že příspěvku se špatným i,y neporozumí?

konec

  • Host
Re: Učitel (ka)
« Odpověď #37 kdy: Prosinec 09, 2020, 04:20:51 odpoledne »
Proč sedlák a Chinalady vždy vystupují ve dvojici?

Český pravopis je právě tak složitý, že chyby dělají všichni, což je tragikomika tohoto národa, že si vytvořil pravopis, který sám nezvládá.
Ale ten národ si pravopis vlastně nevytvořil, vytvořil jej jednotlivec, což je právě věc, která se mi nelíbí. A současně nerozumím tomu, jak k tomu mohlo dojít. Jak je možné, že dnes 10 milionů lidí musí používat pravopis, který vymyslel jeden arogantní zakomplexovaný namyšlený a psychopatický magor?

Faktické chyby jsou daleko důležitější, než pravopisné. Respektive pravopisné nejsou důležité vůbec. Jak se říká "Pokud nejde o život, tak jde o hovno". Důležýité je tedy jen to, co nám pomůže přežít.
Bohužel já jsem dokonce i z knih nasál do sebe spoustu faktických chyb
a je hodně blbé, že se člověk učí (což je cílem každé odborné knihy a nemusí to být školní učebnice) a učí se nesmysly.
Člověk se učí prakticky pořád, protože učení se není šprtání, jak se nám to snaží vnutit školní systém. Člověk se učí pořád a učí se, aniž by chtěl, funguje to samovolně. A pokud jsou kolem člověka samé nesmysly, lži, doměnky, a chyby, tak se člověk učí nesmysly.

Základem školy by mělo být naučit se učit.
Člověk se může učit sám, z knih. Skoro všechno se člověk naučí z knih.
Ve škole se musí člověk naučit číst a psát (což je však jen první ročník základní školy, pak už to umí) a následně by se měl žák naučit se vyhledávat informace, samostatně si číst knihy a učit se z nich. Měl by se naučit však i to, že v knihách bývají faktické chyby. A měl by se žák naučit, že musí číst hodně a je dobré si přečíst více knih na stejné téma a porovnávat jejich obsah,
čímž se mohou prozradit faktické knihy v knihách, stejně jako zaujatý poohled na svět. A žák by se měl naučit také zodpovědnosti, ale né zodpovědnosti vůči učiteli. Žák by měl pochopit, že pracuje na sobě kvůli sobě. Avšak žák by si měl skutečně číst jen ty knihy, které jej dostanou na vyšší úroveň v každodenním životě nebo krizových situacích nebo jej připraví na povolání, nikoliv si číst vynuceně knihy jen proto, abych "nebyl kulturní barbar", když neznám hudební skladatele.

Pravopisná chyba je něco, co bych neudělal, kdybych si příspěvky po sobě četl. A něco, co bych neudělal, kdybych používal program na kontrolu pravoppisu.
Jenže sem nechodím proto, abych nachrovat tím, jak hezky píšu, ale proto, abych prodiskutoval možné post apo scénáře. A možná si uvědomil možné post apo problémy, které mě samotného nenapadly. Chodím sem, abych načerpal nové myšlenky a zajímavé nápady, které mě pomůžou s přežitím. Chodím sem, abych analyzoval situace, což bych mohl sice i sál o sobě, ale také mohu využít brainstorming většího počtu lidí.

A ze všeho , co jsem ted napsal, budu také vycházet, když budu v post apo době učit své nebo možné i jiné děti (nebráním se v tom být učitelem).
V první třídě by se žáci měli naučit číst a psát. Ve druhé třídě by měly být vedeny k tomu, aby si aktivně četli a nebyli liné. Což neznamená, ýže si budou číst nesmysly, protože uýž v utlém věku lze najít nějaké smysluplné knihy, kterém budou děti rozumět.
Ve druhé třídě by měly děti se naučit, k čemu knihy slouží (krom zábavné beletrie) a k čemu slouží znalosti. A také by se měli naučit poznat hodnotné a nehodnotné znalosti, což však dnes neumí poznat ani ministr školství.
A měli by se naučit poznat, které znalosti stačí mít po ruce v kniháých, a které znalosti bude nutné použít natolik překotně, že je dobré je mít v hlavě.
No prostě žáci by se měli naučit především přemýšlet.

Ano, žáci by se měli učit, ale ne pod hrozbou, ale měli by se učit sami od sebe a měli by sami zvážit, které informace jim pomohou v jejich životě.
Žák by rozhodně neměl být kárán za to, že nemá žádné dějepisné znalosti, protože si stále dokola čte psychologii, naopak, žák by měl být pochválen za to, že je AKTIVNÍ. A to je důležité -- být aktivní. Nikoliv splnit předepsané školní osnovy, o jejichž správném a vyváženém složení lze pochybovat.

A pokud budeme žít v komunitě, tak komunita může těžit z toho, že každý bude umět něco jiného. Pokud budou jednotné školné osnovy a všichni budou umět to samé, ale také všichni budou to samé neumět, tak z toho komunita těžit nebude.

A navíc -- aby se lidstvo posouvalo někam dál, tak potřebuje získávat zkušenosti. JEstliže je něco zakonzervované, tak není možné získávat zkušenosti. Školní systém stojí za hovno, ale když se jej nikdy nepokusíáme změnit, tak nikdy nebudeme mít důkazy, že to jde i jinak a funguje to, a bude to pseudo-argument (argu,emt na základě neznalosti) o dalším zakonzervování školství v dnešní nevhodné podobě.

Ať se každý žák učí něco jiného, ať neumí pravopis, ať vyjde na jevo, která životní strategie je skutečně ta nejlepší a umožnuje nám přežít a prožít štastný život.
Pak budeme moci porovnávat, kdo to dělá nejlépe.
Ale pokud to budou dělat všichni stejně a z povinnosti všichni stejně, tak nelze porovnávat, kdo to dělá nejlépe, takže nelze ani na nic přijít, získat zkušenosti a naučit se ze zkušeností.

A nakonec by se každý člověk měl učit učit druhé.
Proč by učitelství mělo být celoživotní náplní jednoho člověka?
Nebylo by lepší, kdyby učil každý z nás?
Každý z nás umí něco jiné a také má jiné zkušenosti, takže každý z nás může také něco jiného naučit. Bylo by rozumné, kdyby se lidé scházeli a učili se navzájem, což dnes nedělají, protože jednou opustí školy a mají pocit, že všechno už umí. A žáci ve školách by měly mít co nejvíce učitelů, ale ne podle předmětů, ale toho samého předmětu a nebo i bez rozlišení předmětů. Od každého se přece dozví něco jiného a je dobré slyšet všechny, abych si vytvořil velký ucelený obraz.

Nalim

  • Host
Re: Učitel (ka)
« Odpověď #38 kdy: Prosinec 09, 2020, 05:28:45 odpoledne »
Konče, díky za tvé zamyšlení nad naším národním jazykem a nad způsobem vzdělávání v současné ČR i v předcházejících stát. útvarech. Možná bych v historii a vzdělávání našeho národa popošel až k před- i pobělohorské době, kterou rádi historici připomínají se slovy, že jsme po staletí úpěli pod jhem cizáků.

Otázka: jak český král velel bitvě na Bílé hoře?
Odpověď historika: v době bitvy královsky poobědval s anglickým vyslancem.
Resumé: Nepřipomíná vám to něco/někoho?

Otázka: proč česká vojska nebojovala - řekněme - naplno?
Odpověď historika: mezi veliteli bylo dohodnuto, že po celodenním pěším pochodu, trvajícím až do pozdních nočních hodin, bude na dohodnutém místě připravena pro armádu menáž. Jenže NEBYLA.
Resumé 1: v jakém asi bojovém stavu byla HLADOVÁ NEVYSPALÁ NÁMEZDNÍ armáda?
Resumé 2: způsobili to cizáci? Ne, zase "jen" česká povaha.
Resumé 3: jak tomu všemu dění velel pan král? Hned po státnickém obědě s vyslancem vyslechl neradostné zprávy rychlého posla. Tečka.

S českým školstvím je to podobné, už se mi to ani nechce rozebírat.


konec

  • Host
Re: Učitel (ka)
« Odpověď #39 kdy: Prosinec 09, 2020, 05:50:52 odpoledne »
Děkuji za pěkný příspěvek, velmi se mi líbí.
Já jsem měl ve škole hodně vyučovacíh hodin dějepisu. Přecejen 2 hodiny týdne po dobu 4 let 6. 7. 8. 9. třída a pak ještě přídavek v prvním ročníku střední školy, to je fúra vyučovacíh hodin dějepisu. A přesto jsem se tyto informace nedozvěděl.
A jsem si jistý, že kdyby bylo ve škole dvojnásobek vyučovacíh hodin dějepisu, zase bych se tyto informace nedozvěděl.
Nuže, to něco vypovídá o kvalitě našeho školství.

Offline BartH8

  • ***
  • Příspěvků: 1946
Re: Učitel (ka)
« Odpověď #40 kdy: Prosinec 09, 2020, 06:40:35 odpoledne »
Mno...
Dobré časy dělají slabé muže.
Slabí muži dělají špatné časy.
Špatné časy dělají silné muže.
Silní muži dělají dobré časy.

www.no-deal.eu

konec

  • Host
Re: Učitel (ka)
« Odpověď #41 kdy: Prosinec 10, 2020, 12:03:32 dopoledne »
Bohužel zrovna matematika a fyzika jsou předměty, které by potřebovaly nejvíce zvednout svoji úroveň.

konec

  • Host
Re: Učitel (ka)
« Odpověď #42 kdy: Prosinec 13, 2020, 11:28:36 dopoledne »
Nepotřebujeme vlastně žádné vzdělání. Je to jen přítěž. Armádu hloupých otroků nenapadne že by mohla být svobodná.  "hold"

Jak sem si všiml, Barte, zrovna ty se aktivně snažíš o to, aby byli lidé co nejhloupější.