Začnu od konce. Je otázka, jak moc je nereálné pro průměrného člověka si koupit nové auto do osobního vlastnictví. Za mě, pokud v rodině vydělávají oba a oba mají cca průměrný plat a bydlí ve vlastním, tak na nové auto dosáhnou bez velkých problémů. Jasně, asi nekoupím Porsche, ale něco obyčejnějšího. Pro nové auto mluví jasně spolehlivost a tovární záruka. A hlavně jistota, že dojedu, kam dojet potřebuju. Za mě, šli jsme do Dustera 4x4 v naftě a plné palbě. 100.000 km do toho nedám nic jiného než výměnu oleje a naftu + pneumatiky. Jiné automobilky dávají ještě lepší záruční podmínky.
U starého auta, byť je sebelepší, tak prostě jednak konstrukčně je zastaralé a jednak došlo k únavě materiálu (i pokud nebylo bourané a slepované z X aut dohromady). Takže jasně nižší bezpečnost. Chápu, že každý á jinou prioritu. Ale pokud dám já v autě cca 30.000 km za rok, chci mít auto pro mě pohodlné a vhodné, příjemné a bezpečné, což mi většinou bohužel starší auto neodkáže poskytnout. Jelikož jezdím i mimo asfalt a přes zimu se normálním autem nedostanu k baráku, byla pro mě čtyřklka jasnou volbou, dokonce nutností.
V celkových provozních nákladech je amortizace automobilu pouze malou zanedbatelnou čátkou. Když vezmu své minul auto, Škodu Citigo, koupil jsem ho jako předváděčku s nějakými 10.000 km za necelých 200.000 a za 4 roky co jsem ho měl jsem s ním najezdil nějakých 130.000 km. Prodal jsem ho pak za cca 90.000 korun. Takže na km mě cena auta vyšla na 85 haléřů na km. Do oprav nešla ni koruna, po celou dobu co jsem ho měl bylo v tovární záruce a jediná oprava (šla v rámci oprav - takže pro mě zadarmo) byla na klimatizaci. Jinak pouze pojištění, garančky, gumy a provozní kapaliny. Takže, i když ne úplně nové, bylo vlastně při koupi nové.
Chápu, že počáteční investice do nového auta je vysoká (prostě jednorázově vypláznout pár set tisíc je hodně), ale při přepočtu na km to není zase tak moc. Problém je možná v tom, že jezdím hodně, určitě výrazně víc, než je průměr, který jezdí průměrný člověk se soukromým autem. Pokud koupím nové auto za půl mega a za 10 let s ním najedu 100.000 km, jeho cena klesne k 150.000 - 200.000 korun, tak mám amortizaci na km 3,50 a to je hodně, to souhlasím. Když budu jezdit jen 5.000 ročně, tak jsem na prodejní ceně stejně kolem 200.000 korun, ale s nájezdem 50.000 za 10 let a na km mi to dělá 6 korun. A tak dále. Prostě nové auto / zánovní auto se vyplatí při vysokých ročních nájezdech.
Dále, pokud nejsem mechanik, respektive auto opravit neumím a nemám souseda, který to umí, bude staré auto jenom problém. Prostě se nedoplatím na opravách a auto bude stát, když já potřebuju jezdit.
Jinak ještě k té "vysoké" pořizovací hodnotě nového vozu. Pokud je rodina, kde oba vydělávají/mají příjem cca průměrný plat/mzdu, bydlí ve vlastním a neplatí hypotéku a kreditky a jiné úvěry, tak mají k dispozici cca 50.000 měsíčně. 20-25 tisíc spolkne provoz (ano, i toho auta) a zbyde 25 tisíc měsíčně. to je na nové auto 20 měsíců šetření a souhlasím, že to není málo. Ale ten problém je pouze u prvního auta. U dalšího staré prodáte za cca 200.000 tisíc a nové stojí navíc pouze 300.000, takže už na něj šetříte pouze 12 měsíců. Stéle celkem dost, ale není to 20 měsíců.
Chápu, že moje výpočty se zakládají na osobních podmínkách, které má každý jiné a technicky odložit měsíčně 25 tisíc na auto je pro hodně lidí moc. Ale pokud to auto plánuju mít 10 let, už to není 25 tisíc, ale jen 2,5 tisíce měsíčně. A to je už slušný rozdíl. Ale samozřejmě hodně moc záleží právě na tom, jak s tím autem hodláte jezdit., respektive jaký je roční nájezd. pokud se na auto složí 5 rodin a každá s ním najede cca 5.000 km ročně, tak je podle mě rozumné do toho nového auta jít. Navíc, je to pak 500 na rodinu a měsíc, takže to už není nijak závratná částka.
Ale jak píšu, dívám se na to hlavně z toho pohledu, že jednak jezdím hodně nadprůměrně a jednak moje osobní preference jsou tak nastavené, že chci nové / zánovní auto a mohu si to dovolit. Proto mě prosím nekamenujte. Hlavním důvodem ovšem je to, že nové auto je většinou spolehlivé a pokud není a je někde závada, nic to nestojí a platí na to tovární záruka. Navíc, nové je bezpečné. To je pro mě zásadní.