Autor Téma: Auto - jeho náklady  (Přečteno 255 krát)

Offline sahaw

  • Minimalista
  • *****
  • Příspěvků: 3296
    • Forum Chedrbí
Auto - jeho náklady
« kdy: Srpen 29, 2019, 08:37:23 dopoledne »
Auto - jeho náklady
Kdopak má auto? Můžete mi říč odhadem kolik dělaji náklady auta?

Bavil jsem se s lidmi, kteří maji komunitní auto. Tedy napsat komunitní auto je přehnané. Několik lidí maji auto a to je všechno.
Pasivní náklady jsou 5000Kč ročně. Je tam technícká a pojištění a výměna oleje. V autě je sešítek, kde se píší km před cestou a po cestě. Za každý km se platí 3-8 Kč podle v jaké je to komunitě.

Co je nejdůležitejší, že musí být někdo v komunitě, kdo dokáže provést většinu oprav sám. Pokud nikdo neumí vyměnit svíčky, tak je prý ekonomicky nevýhodné mít jako komunita to auto. Některé věci se nedaji kvůli bezpečí vyměnit na koleni, tak proto je dražší cena za km, aby se peníze dávali do opravy.

Cena auta je v dnešní době 10-30tisíc. Tak si koupit další auto stejný typ, když se těžce pokazí a oprava by vyšla  o dost víc.

Offline vvitty

  • Praktikující prepper
  • *****
  • Příspěvků: 2212
  • a
Re: Auto - jeho náklady
« Odpověď #1 kdy: Srpen 29, 2019, 10:23:02 dopoledne »
Velmi hrubym priblizenim pocitej naklady na 1 ujety km mezi 5 - 10 Kc (benzin, servis, pojisteni, amortizace..).
Zalezi na tom co to bude za auto, kolik si toho clenove budou schopni opravit svepomoci, jakym zpusobem bude pouzivane atd...
Paradoxne pokud nekdo jezdi velmi malo tak se mu vyplati auto nemit a navstivit obcas pujcovnu.

Cenovka v bazaru sice vypada lakave ale pocitej s tim ze do toho je pak potreba nasypat dalsich 20 - 50 tisic aby z te popelnice byla aspon trosku spolehliva vec.

Offline k.vancura

  • Praktikující prepper
  • *****
  • Příspěvků: 1107
Re: Auto - jeho náklady
« Odpověď #2 kdy: Srpen 29, 2019, 10:44:12 dopoledne »
Dejme si pro představu, že to bude nové auto. Ideálně nafťák. A počítej že dá nájezd kolem 500.000 km, což je celkem optimistické. Aby to nebyla úplná plechovka a mělo to trochu výbavu, třeba 4x4 atd. tak počítej půl milionu. Ta životnost, pokud se budou střídat řidiči, je asi ale hodně nadsazená. Ke společnému se lidi nikdy nechovají tak slušně, jako ke svému vlastnímu. Ale budu optimista.

Počítej, že bude ročně jezdit 50.000 km (nevím, kolik lidí s ním bude jezdit, ale na sdílené auto mi to přijde celkem rozumný odhad,ale beru podle sebe, když najedu ročně přes 30.000 km...

Auto tedy má amortizaci na km 1 korunu z pořizovací ceny.

Pak je tu pojistka. dejme tomu 15.000 / rok, možná víc, když s tím bude jezdit víc řidičů. To je pak 0,30 Kč / km

2x - 3x do roka garančka kvůli záruce, případně na koleni výměna oleje, filtrů a podobně (kvůli záruce ale spíš ten servis) ... jedna návštěva cca 5.000 korun, takže 15.000 / rok, zase 0,30 Kč / km

1x za rok - 2 větší servis ... brzdy, napínáky a podobně ... 20.000 na rok v průměru dejme tomu, takže 0,40 Kč / km

1 x rok gumy (jeden rok letní, druhý zimní) cca 10.000 za sadu ... 0,20 Kč / km

Za dobu životnosti nějaké ty větší opravy, jak motorické, tak třeba plechařina ... za těch 10 let životnosti počítej tak 200.000 - 250.000 korun, takže 0,50 Kč / km

Dálniční známka ... 0,03 Kč / km

Nafta + náplně ... tak to je sakra individuální, ale počítej se spotřebou výrazně vyšší, než kolik udává výrobce...dejme tomu průměr 8 litrů (zase, v "cizím" autě budou mít lidi daleko těžší nohu než ve vlastním) ... takže 8x30 = 240...2,40 Kč na km + 0,10 na ostřikovače a podobně. 2,50 kč / km

Celkem tedy budeš někde na  5,23 Kč / km při značně optimistickém pohledu. Čím víc auto bude jezdit, tím bude km levnější a naopak. ALe zase bude tím víc huntovat. Je rozdíl, jestli bude jezdit jeden člověk, nebo bude jezdit auto plně obsazené. Jestli s vozíkem nebo bez, s nákladem a nebo bez ... je tam strašně moc proměnných, ale není to v žádném případě levná záležitost. Plus tam budou technické a případně potřeba se domluvit s právníkem, jaká je (pokud  je) odpovědnost za to, že se v tom někdo vyseká a bude chtít svalit vinu a škodu a odškodnění na Tebe za třeba technický stav vozidla a další milion lahůdek...


Offline k.vancura

  • Praktikující prepper
  • *****
  • Příspěvků: 1107
Re: Auto - jeho náklady
« Odpověď #3 kdy: Srpen 29, 2019, 01:50:03 odpoledne »
Jinak, pouze poznámka k tomu novému  autu...

V ceně km to dělá pouze korunu. Tu samou korunu sežere starý vrak v naftě / benzínu oleji. A další zcela neznámé finance nacpeš do oprav a musíš započítat čas, kdy to auto bude stát na špalkách a nebude jezdit.

Offline vvitty

  • Praktikující prepper
  • *****
  • Příspěvků: 2212
  • a
Re: Auto - jeho náklady
« Odpověď #4 kdy: Srpen 29, 2019, 03:40:03 odpoledne »
Na druhou stranu u stare popelnice lze spoustu veci opravit v garazi (pokud to dotycny umi) a odpada take nemalo udelatek ktere se mohou  ::!. Najezd 50tkm rocne odpovida spis sluzebnimu autu obchodniho zastupce nez necemu s cim DSL jezdi kolem komina ... pak ty vypocty vyjdou o dost jinak ... ale pri mnozstvi promennych fakt nelze rict nic konkretniho bez znalosti ucelu a moznosti dotycneho. Nekdo trva na aute kam da 4 detske sedacky a za auto vozik, nekdo chce auto se kterym muze vjet do viru velkomesta v Nemecku, nekomu staci rozpadla Felicie svarovana pred garazi...

Celkem zajimavou a kompromisni moznosti je koupit slusnou triletou ojetinu.


Offline k.vancura

  • Praktikující prepper
  • *****
  • Příspěvků: 1107
Re: Auto - jeho náklady
« Odpověď #5 kdy: Srpen 29, 2019, 04:51:11 odpoledne »
No právě, otázka je natolik široká, že je na to možných milion různých a přesto správných odpovědí.

Offline Goof

  • Praktikující prepper
  • *****
  • Příspěvků: 278
Re: Auto - jeho náklady
« Odpověď #6 kdy: Srpen 30, 2019, 09:07:24 dopoledne »
Já se to snažím řešit tak že jsem před třemi roky koupil Ford Galaxy 1.9 TDI - 1999 (hodně místa a tažné na 2 tuny), motor prý držák najeto 300 000 km za 30 tisíc, celkem jsem do toho nasypal dalších 30 tisíc (rozvody, gumy, klima a další nezbytnosti), pojistka se slevou 55% mě vyšla na 6500 Kč na rok. Po dvou letech odešlo (čep na pístu) motor kaput, výměna se nevyplatila. Tak jsem koupil v lednu další Seat Alhambru 1.9 TDI - 1997 (stejné auto - díly, akorát jiné označení) za 25 tisíc s technickou na dva roky najeto 280 000 km, horší stav (koroze atd.), ale pojízdné. Vrak jsem nechal na SOU škole rozebrat na díly (do prvočinitelů :-) ) v rámci odborného výcviku studentů to bylo zadarmo, abych měl zásobu a minimalizoval další investice, mám je uskladněné v garáži, co bylo potřeba jsem nechal přehodit (rozvody, gumy) to vyšlo cca na 5000 Kč za práci a jezdím dál. Pokud máte možnost likvidace i rozebraného auta (není zase tak těžké sehnat vrakoviště co to zařídí). Je i toto cesta jak minimalizovat náklady na auto a jezdit celkem za slušné peníze, dnes nákup nového auta do osobního vlastnictví a né na firmu je nereálné. Pokud bude potřeba větší investice do auta a nebudu mít náhradní díly, zase koupím další, přeházím díly co budou potřeba a jedu dál :-) .
Jelikož máte takto přístup k dílům je výhoda, že můžete koupit i auto v horším tech. stavu a špatné díly si přehodit. Tyto auta se pak prodávají za několikanásobné menší peníze (viděl jsem tyto auta i za 10 000 Kč, a to by šlo i ukecat na méně).     
"Člověk je jediný tvor, který konzumuje, aniž by produkoval."

George Orwell (vlastním jménem Eric Arthur Blair)

Offline k.vancura

  • Praktikující prepper
  • *****
  • Příspěvků: 1107
Re: Auto - jeho náklady
« Odpověď #7 kdy: Srpen 30, 2019, 10:18:29 dopoledne »
Začnu od konce. Je otázka, jak moc je nereálné pro průměrného člověka si koupit nové auto do osobního vlastnictví. Za mě, pokud v rodině vydělávají oba a oba mají cca průměrný plat a bydlí ve vlastním, tak na nové auto dosáhnou bez velkých problémů. Jasně, asi nekoupím Porsche, ale něco obyčejnějšího. Pro nové auto mluví jasně spolehlivost a tovární záruka. A hlavně jistota, že dojedu, kam dojet potřebuju. Za mě, šli jsme do Dustera 4x4 v naftě a plné palbě. 100.000 km do toho nedám nic jiného než výměnu oleje a naftu + pneumatiky. Jiné automobilky dávají ještě lepší záruční podmínky.

U starého auta, byť je sebelepší, tak prostě jednak konstrukčně je zastaralé a jednak došlo k únavě materiálu (i pokud nebylo bourané a slepované z X aut dohromady). Takže jasně nižší bezpečnost. Chápu, že každý á jinou prioritu. Ale pokud dám já v autě cca 30.000 km za rok, chci mít auto pro mě pohodlné a vhodné, příjemné a bezpečné, což mi většinou bohužel starší auto neodkáže poskytnout. Jelikož jezdím i mimo asfalt a přes zimu se normálním autem nedostanu k baráku, byla pro mě čtyřklka jasnou volbou, dokonce nutností.

V celkových provozních nákladech je amortizace automobilu pouze malou zanedbatelnou čátkou. Když vezmu své minul auto, Škodu Citigo, koupil jsem ho jako předváděčku s nějakými 10.000 km za necelých 200.000 a za 4 roky co jsem ho měl jsem s ním najezdil nějakých 130.000 km. Prodal jsem ho pak za cca 90.000 korun. Takže na km mě cena auta vyšla na 85 haléřů na km. Do oprav nešla ni koruna, po celou dobu co jsem ho měl bylo v tovární záruce a jediná oprava (šla v rámci oprav - takže pro mě zadarmo) byla na klimatizaci. Jinak pouze pojištění, garančky, gumy a provozní kapaliny. Takže, i když ne úplně nové, bylo vlastně při koupi nové.

Chápu, že počáteční investice do nového auta je vysoká (prostě jednorázově vypláznout pár set tisíc je hodně), ale při přepočtu na km to není zase tak moc. Problém je možná v tom, že jezdím hodně, určitě výrazně víc, než je průměr, který jezdí průměrný člověk se soukromým autem. Pokud koupím nové auto za půl mega a za 10 let s ním najedu 100.000 km, jeho cena klesne k 150.000 - 200.000 korun, tak mám amortizaci na km 3,50 a to je hodně, to souhlasím. Když budu jezdit jen 5.000 ročně, tak jsem na prodejní ceně stejně kolem 200.000 korun, ale s nájezdem 50.000 za 10 let a na km mi to dělá 6 korun. A tak dále. Prostě nové auto / zánovní auto se vyplatí při vysokých ročních nájezdech.

Dále, pokud nejsem mechanik, respektive auto opravit neumím a nemám souseda, který to umí, bude staré auto jenom problém. Prostě se nedoplatím na opravách a auto bude stát, když já potřebuju jezdit.

Jinak ještě k té "vysoké" pořizovací hodnotě nového vozu. Pokud je rodina, kde oba vydělávají/mají příjem cca průměrný plat/mzdu, bydlí ve vlastním a neplatí hypotéku a kreditky a jiné úvěry, tak mají k dispozici cca 50.000 měsíčně. 20-25 tisíc spolkne provoz (ano, i toho auta) a zbyde 25 tisíc měsíčně. to je na nové auto 20 měsíců šetření a souhlasím, že to není málo. Ale ten problém je pouze u prvního auta. U dalšího staré prodáte za cca 200.000 tisíc a nové stojí navíc pouze 300.000, takže už na něj šetříte pouze 12 měsíců. Stéle celkem dost, ale není to 20 měsíců.

Chápu, že moje výpočty se zakládají na osobních podmínkách, které má každý jiné a technicky odložit měsíčně 25 tisíc na auto je pro hodně lidí moc. Ale pokud to auto plánuju mít 10 let, už to není 25 tisíc, ale jen 2,5 tisíce měsíčně. A to je už slušný rozdíl. Ale samozřejmě hodně moc záleží právě na tom, jak s tím autem hodláte jezdit., respektive jaký je roční nájezd. pokud se na auto složí 5 rodin a každá s  ním najede cca 5.000 km ročně, tak je podle mě rozumné do toho nového auta jít. Navíc, je to pak 500 na rodinu a měsíc, takže to už není nijak závratná částka.


Ale jak píšu, dívám se na to hlavně z toho pohledu, že jednak jezdím hodně nadprůměrně a jednak moje osobní preference jsou tak nastavené, že chci nové / zánovní auto a mohu si to dovolit. Proto mě prosím nekamenujte. Hlavním důvodem ovšem je to, že nové auto je většinou spolehlivé a pokud není a je někde závada, nic to nestojí a platí na to tovární záruka. Navíc, nové je bezpečné. To je pro mě zásadní.

Offline PooM

  • Praktikující prepper
  • *****
  • Příspěvků: 2665
  • Když do pekla, tak na pořádným koni.
Re: Auto - jeho náklady
« Odpověď #8 kdy: Srpen 30, 2019, 12:08:11 odpoledne »
Zkusím nabídnout trochu jiný pohled na věc. Nejprve musím podotknout, že nerad půjčuju (komukoli cokoli, včetně auta) a nerad si půjčuju (od kohokoli cokoli). Takže komunitní vlastnictví auta není má cesta.

Tedy ke komunitnímu vlastnictví auta:
1. možnost - staré auto. Je to o štěstí, ale taky o pečlivém výběru. Dnes jsou na trhu s ojetinami auta, která ještě velmi dobře poslouží při minimálních nákladech (když se nepodcení nic při výběru). Měl jsem Peugeot 306 kombi, stál mě 25 000,- najezdil jsem v něm víc než 30 000 km a veškeré náklady byly jen 2x výměna oleje (nedolívalo se, oleje se ztrácelo minimum), 1 x sada zimních pneumatik (asi 5 000,-), 2x TK (asi 3 000) a nafta - auto sežralo asi 5l/100km. Auto jsem poté ještě prodal, ale teď si nevzpomenu za kolik. Takže není pravda, že každé staré auto je vrak. Pokud staré auto, doporučuju kupovat od majitele - ne od autobazaru, doporučuju mít sebou někoho kdo "se v tom vyzná" a doporučuju poslouchat instinkt. Pokud se mi něco, cokoli, nezdá doporučuju dát od toho ruce pryč. Někdo namítne, že vzít auto z bazaru je lepší - dají i záruku. Přečtěte si ale co ta záruka obnáší (může se stát, že záruka na motor se vztahuje jen na blok - klikovou hřídel - ojnice - písty, ale ne na mnohem poruchovější periferie - čerpadlo, vstřiky, alternátor...nebo že záruka na mobilitu obnáší to, jestli na autě drží nebo nedrží kola, protože dokud kola neupadnou a jde jimi otočit, je auto mobilní. Pokud jimi otočit nejde, je to problém např. brzd a na brzdy se záruka nevztahuje).

2. možnost - operativní leasing. To by podle mě bylo nejlepší řešení. Měsíčně platím např. 10 000,- a krom nafty nic jiného (možná ještě dálniční známku). Když se něco pokazí, volám do servisu, přistaví mi náhradní auto a to "moje" opraví "zdarma". Takže mi může být jedno kdo se k tomu jak chová. Nevýhodou je ovšem to, že platím jen nájem. Platím pět let, jezdím, ale auto nikdy nebude moje (resp. může být, pokud ho po čase za nemalou částku odkoupím). Taky netuším jak by se leasingovka postavila k tomu, že auto často půjčuju. Taky je potřeba si dát pozor na to, co všechno je v paušálu obsaženo - nemusí tam být třeba výměna pneumatik...to záleží na rozsahu služeb, od kterého se pak odvíjí cena.

Jinou možnost - bych nezvažoval. Buďto pečlivě vybraný "krám za pár korun" (podotýkám, že jsou auta, která se povedla - vydrží všechno a auta, která se nepovedla - některá rezaví, některá mají problém s motorem apod.), nebo operativní leasing.
Koupím-li ojetinu za pár peněz v nejhorším přijdu o těch pár peněz. Koupím-li ojetinu za půl mega, můžu o půl mega přijít.

Případné komunitní vlastnictví dražšího auta bych podmínil havarijním pojištěním. To by v ceně leasingu mělo být...
Když zešílet, tak s plnou parádou hned.

Offline vvitty

  • Praktikující prepper
  • *****
  • Příspěvků: 2212
  • a
Re: Auto - jeho náklady
« Odpověď #9 kdy: Srpen 30, 2019, 01:34:11 odpoledne »
Par bazaru (spise dovozcu aut po ukoncenem leasingu) kde zaruka opravdu funguje znam. Ale ceny maji jinde nez ty s reklamou v radiu kde si se zarukou odvazite popelnici deklarovanou jako srot.

Offline xB.H

  • ***
  • Příspěvků: 81
    • CB klub Nymburk
Re: Auto - jeho náklady
« Odpověď #10 kdy: Říjen 11, 2019, 09:58:02 dopoledne »
Strašně záleží na autě jaké to je, jaká je cena dílů a na šikovnosti majitele. Já osobně si kupuji auta tak, abych na většinu oprav stačil sám. Ve svém vozovém parku mám ARO M461, to je vůbec bez problémů, tam si člověk udělá úplně vše svépomocí. Cena dílů je v řádech stokorun. Pak mám Forda escorta a Focuse, rok výroby 1994 a 2001. U těhlech aut se dá většina věcí udělat na koleni (jsou lidi, co si na něm udělají úplně vše). Já zatím svěřil servisu jenom podpálený ventil, rozvody a výměnu spojky. Vše by šlo udělat ale musel bych dokoupit nějaké vybavení a to by vyšlo dráž, nehledě na čas tak jsem hold 3x obětoval vyšší částku. Pokud by v komunitě bylo něco staršího (felicie,Forman či nějaká novější Fabie) tak náklady by byl myslím minimální ale je to o ůdržbě. U auta to chce pravidelně měnit olej,filtry a není od věci cca 1x za dva roky nastříkat podvozek a dutiny proti korozi, to udělá hodně a výrazně prodlouží životnost. Ostatní běžné věci tak akutní nejsou a je dobré je měnit průběžně.Platí pravidlo že když se na všechno kašle tak se problémy nastřádají a pak jsou výdaje naráz velké a to bývá problém. Já osobně bych tedy nesnesl nějaké sdílení auta s někým dalším, mám rád ve svém autě pořádek a pokud se s ním začne něco dít tak mám přehled. Když s ním jezdí někdo další tak plno věcí nesleduje a je mu ledasco ukradené takže mě osobně se myšlenka komunitního auta příčí ale náklady můžou být minimální, obzvlášť když je k dispozici ještě nějaké další na díly.