Autor Téma: obrněný vlak  (Přečteno 1292 krát)

Offline stepan-hawk

  • Teoretik prepper
  • *****
  • Příspěvků: 4908
obrněný vlak
« kdy: Květen 21, 2013, 09:16:28 odpoledne »
Vlak - kolejové vozidlo.

obrněné vlaky - používány prvně v americké občanské válce. Mírně používány v rusko japonské a Mexické revoluční válce.
pomocnou úlohu hrály občas za první světové války. (Například jeden britský obraněný vlak byl vyzbrojen 4 150 mm děly a 1 100 mm dělem.
Zatím největší využití bylo v ruské občanské válce. Tam se obrněných vlaků využívalo hojně. Byla to doba kdy v rusku byla snaha o maximální ozbrojenost při minimální technice. Myslím, že to může být similární k době po PA. Na konci občanské války bylo v rusku 103 obrněných vlaků.
Za druhé světové války používalo OV nejdříve polsko při své obraně. Poté je používalo Německo. Například pro ochanu kolejí za východní frontou. Britové ve chvíli kdy čekali invazi také postavili pár obrněných vlaků.

Pozdější použití nejsou příliš významná.
Myslet dopředu neznamená si koupit basu piv místo dvou lahví, ale přemýšlet občas co by kdyby a sem tam si něco připravit na dlouhodobé hledisko.
Věc, kterou budete znát vám někdo možná mučením vezme, ale i poté ji budete mít.

Offline plenty

  • Moderátor
  • *****
  • Příspěvků: 2220
Re:obrněný vlak
« Odpověď #1 kdy: Květen 21, 2013, 11:13:10 odpoledne »
V československých dejinách boli improvizované ale aj na túto činnosť špeciálne vyrobené pancierové vlaky viacnásobne použité v rokoch 1918-1919, 1939, 1942 a 1944. V nejakej prípadnej PA situácii by ich použitie dávalo určitý zmyslel. Minimálne v počiatkoch PA. Železničné opravovne kde by sa dali stávajúce vlakové súpravy upraviť by takúto úlohu zvládli. Napríklad počas SNP  v Železničných dielňach vo Zvolene  postavili tri vlaky:  Štefánik, Hurban a Masaryk.
Prvé dve boli pancierované len obyčajným kotlovým plechom, tretí už dostal plechy pôvodne určené na nemecké ponorky.  Tieto vlaky sa označujú pojmom IPV - Improvizovaný Pancierový Vlak, nakoľko podvozky, vozne a lokomotívy nebolo pôvodne určené na výstavbu pancierového vlaku len boli dodatočne opravené.  V nedávnej minulosti bolo neurčité množstvo IPV počas občianskej vojny v Juhoslávii. Severná Kórea používa pancierové vlaky stále a podľa posledných informácii  ruská federácia reaktivovala svoje zakonzervované pancierové vlaky postavené v 60.tich a 70.tich rokoch minulého storočia. 
Nemožno predať pôdu, po ktorej chodia ľudia.