JÁ TO ŘÍKÁM FURT, ŽE TO NEBYL ŽÁDNÝ DŽIHÁD, ALE JEN OBYČEJNÉ TERITORIÁLNÍ VÝBOJE..
Vždyť přece dobývat, zotročovat, znásilňovat a plenit je daleko, daleko zábavnější, než okopávat brambory
Nesouhlasím. Tedy s tou první větou. Ta druhá je pravdivá a tohoto principu využívají šéfové lupičských band, verbíři, lidé organizující křížové výpravy, šéfové kriminálních gangů......
To jestli se jedná o náboženskou válku a nebo obyčejnou válku dle mne závisí na třech faktorech.
1) Jestli nejvyšší autorita některého náboženství toto vyhlásila jako "stranický úkol".
To u Vídně platilo z Turecké strany. Útok byl takto naplánován a bojovníci z velmi vzdálených končit říše se boje účastnili s tímto účelem.
2) Jestli je účelem šíření některého náboženství.
To u Vídně také platilo z Osmanské strany vrchovatou měrou.
3) Jestli je na jedné straně jedno náboženství a na druhé straně druhé náboženství.
To u Vídně platí téměř dokonale. Těch několik muslimů ve vojsku Jana Sobieského byla dle mne výjimka potvrzující pravidlo.
Takže dle tohoto hodnocení:
křížové výpravy (ano, ano, téměř dokonalé ano)
svatá liga - ta která zahrnovala bitvu u Lepanta (křesťané -ano, ne, ano muslimové - ano, ano, téměř dokonalé ano)
reconquista (víceméně ano, víceméně ano, částečně ano)
křížové války v litvě (ano, ano, víceméně ano)
španělská armada (ne, částečně ano, ano)
třicetiletá válka (částečně, částečně, ne)