Já se v tom už ztrácím, jestli sem, nebo jinam ...
Ale třeba sem.
Tak, za prvé, máme převysokoškolákováno. Bez debat.
Společnost byla, je a bude rozdělena na lidi, co pracují rukama, a ty co rukama nepracují. Vždycky. Zrovna tak budou většinou ti, co pracují rukama, řízeni těmi, co rukama nepracují. Jsou další povolání, jako třeba lékaři, ale i učitelé, čí případně duchovní, kteří jsou trochu v tomto systému ve vzduchu, sice trochu pracují rukama, ale hlavně hlavou a neřídí a nejsou moc řízeni, ale to je menšina.
A teď budeme mít hodně vysokoškoláků pro které nebude uplatnění v řídícíchmístech. Pomiňme, na jeké úrvni jsou jeich znalosti a vědomosti a předpokládejme, že když má VŠ, je vzdělaný. Tak budeme mít moc vysokoškoláků a málo vyučených.
Bývalo to tak, že vyučený pracoval většinou rukama, středoškolák spíš už ne a byl někde mezi, dejme tomu nižší řídící pracovník a VŠ děla šéfa. Ale my teď skoro nemáme ty vyučené. Na místa vyučených se hrnou středoškoláci a VŠ už pouze neřídí, ale zaujali místo středoškolsky vzdělaných a mnohde už začínají i pracovat manuálně.
Dřív, v době, kterou nastiňuju, bylo těch VŠ málo, protože na to prostě ta většina neměla. Ne všichni měli dokonce na střední. Tak do učňáků nešel odpad (ne všichni učni jsou odpad, ale podle kamarádky co na učňáku učí to je bohužel nadpoloviční část osazenstva třídy), ale schopní lidé. A tak dál.
Dneska, protože někde někdo chytrý přišel s tím, že pozřebujeme více VŠ, tak nároky šly dolů a na VŠ jde i ten, který by dříve neměl nejmenší šanci, možná tu a tam i takový, který by dřív neudělal ani tu střední. O tom to je. Vzdělání se degradovalo. Kde dřív ze školy vylezl (z jakékoli a z jakéhokoli stupně vzdělání) člověk vzdělaný, inteligentní, s rozhledem, chutí učit se další věci a takový, který se po krátkém zapracování mohl zapojit do procesu a nebo do vývoje a těchto lidí vylézala z VŠ dřív většina, tak dnes tam tito lidé samozřejmě jsou dále, ale jsou již v menšině. Vylézá teď hodně zcela nepoužitelných absolventů, kteří sice mají několik písmenek před jménem, ale jsou zcela pro danou oblast nepoužitelní. A to nadále gegraduje celý vzdělávací systém.
Je několik oborů, kde si tuto vysokou laťku uchovali, ale bohužel to je menšina. Jako příklad, kdysi mi jeden vystodavaný konstruktér nedokázal na přijímacím pohovoru nakreslit a okótovat díru, že prý to umí jen v počítači... a když jsme mu s kolegou teda dali k dispozici počítač s SW, nakreslil místo díry válec. Smutné, byl to ale přece pan inženýr.