Autor Téma: Praga V3S  (Přečteno 1125 krát)

Offline plenty

  • Moderátor
  • *****
  • Příspěvků: 2712
Praga V3S
« kdy: Březen 03, 2016, 09:53:31 odpoledne »
Terénní nákladní automobil Praga V3S (vojenský třínápravový speciál, lidově zvaný ventra, vétřieska, vejtřaska, VSka nebo Vejda, na Slovensku vétrieska ) se začal vyrábět v roce 1953 a byl určen zejména pro armádu. Silniční verze Praga S5T (S – silniční, 5T – užitečná hmotnost 5 tun) s vyšší maximální rychlostí za cenu horší průjezdnosti terénem vznikla o tři roky později. Praga vozy vyráběla do roku 1964, z bratislavského BAZu vyjely poslední exempláře v roce 1990. Vyrobeno bylo okolo 130 tisíc kusů. Vůz patřil k nejlepším nákladním terénním vozidlům své doby a Československá armáda ho využívala více než půl století. Je to nejdéle vyráběný československý náklaďák.



Nemožno predať pôdu, po ktorej chodia ľudia.

Offline Magnity

  • ***
  • Příspěvků: 169
Re: Praga V3S
« Odpověď #1 kdy: Březen 03, 2016, 10:04:53 odpoledne »
Nesmrteľné autíčko  ;)
Ak zlyhá plán A, je tu stále plán B, ak zlyhá B, je tu možnosť C, ak padne C... abeceda má stále dosť písmen. ;)

Offline votroubek

  • Praktikující prepper
  • *****
  • Příspěvků: 5150
  • do nebe si bereme to, co jsme v životě rozdali....
Re: Praga V3S
« Odpověď #2 kdy: Březen 03, 2016, 10:22:13 odpoledne »
Najezdil jsem s ní 80000kiláků.
Je to nejlepší terenní automobil. S ostrejma gumama vyleze všude. v terenu uveze 3 tuny, po silnici 5 tun.Spotřeba na silnici 30 litrů, v terénu 45.
Disponuje 3 hnanýma nápravama, přední náhon přiřaditelný a vybaven uzávěrkama zadních náprav. Nejdelší štreku jsem jel z vyškova do karlových varů, je to příšernej hrkač, žere to olej, nemá to synchrony, žádný posilovače, naprosto spolehlivý stroj, chlazený vzduchem.Vůz poplatný své době, tedy padesátým létum, vše podřízené průchodnosti terénem. Zde nemá konkurenci ani dnes.
Častou závadou byly opotřebované kosti na nápravách, tedy kloubové tahy, hučící diferenciály byly tolerovány jako nezbytný koloryt, životnost motorů bylo do 200000kiláků, což bylo zcela v souladu s potřebami tehdejší doby.
velká hlučnost motorů a vřískání axiálního ventilátoru chlazení tehdy nikomu nevadilo....
Vylezlo to všude, a to stačilo. Řidičský komfort tehdá bylo sprosté slovo.

Offline Cajgalamo

  • Moderuje
  • *****
  • Příspěvků: 1675
Re: Praga V3S
« Odpověď #3 kdy: Březen 03, 2016, 10:31:50 odpoledne »
Je to haraburda po sezone s polovicnym motorom. Na svoju dobu fajn. Ale tvrdit ze je to najlepsi terenny automobil mi pride prehnane. Bez dalsich dvoch kusov na diely by som o nej ani neuvazoval. Spotreba v terene je strasidelna na to, ako malo odvezie. Ked to porovnam so 148ckou, vykon je uplne inde, prejde rovnako vsade. Ma taky neskutocny ram, ze ho nie je mozne ohnut, nech tam nalozis cokolvek.  A spotreba v terene ci na ceste, nalozena alebo prazdna je stale rovnaka.
Vetriesku sme vylepsili turbom z liazky a vstrekmi a potom bola trochu pouzitelnejsia  :bee:
"Lepšie je mať otvorený obchod, ako obchodený otvor"

Offline votroubek

  • Praktikující prepper
  • *****
  • Příspěvků: 5150
  • do nebe si bereme to, co jsme v životě rozdali....
Re: Praga V3S
« Odpověď #4 kdy: Březen 03, 2016, 10:50:49 odpoledne »
kdepak, průchodnost terénem je jediný aspekt, kterého se týká moje kritika. a za tím si stojím.148 TATRA nemá rám, jen nosnou rouru. S tou jsem taky jezdil, zadní výkyvné nápravy při prázdné korbě nejen že špatně sjížděly gumy, ale i měly na kluzku špatnou trakci. Kam vyleze vejtřaska, o tom si tatra může nechat zdát. Dnes už to budou opravdu všechno haraburdy, jako každej veterán.
Já bych o ní nikdy neuvažoval, udržovat ji v dobrém technickém stavu by bylo drahé.

Offline Cajgalamo

  • Moderuje
  • *****
  • Příspěvků: 1675
Re: Praga V3S
« Odpověď #5 kdy: Březen 03, 2016, 11:00:11 odpoledne »
Pravda, naprazdno vdaka napravam vzadu to trochu smyka. Ale pri tej dlzke a tazisku mnoho jam iba "preskoci" bez kontaktu s podkladom. A odvezie 2-3 krat tolko pri +/- rovnakej spotrebe. Kazdopadne su to vraky.
Pokukavame akurat po schopnej liazke 4x4. Na bezne pouzitie stale dobra a vykon je zase inde. Priechodnost terenom na nase ucely stale dostatocna.
"Lepšie je mať otvorený obchod, ako obchodený otvor"

Offline Dag Björndal

  • Praktikující prepper
  • *****
  • Příspěvků: 7599
Re: Praga V3S
« Odpověď #6 kdy: Březen 03, 2016, 11:47:30 odpoledne »
Pozerám, že je to tu samý vetrieskár :D
S prúdom dokáže plávať aj mŕtva ryba.

Offline plenty

  • Moderátor
  • *****
  • Příspěvků: 2712
Re: Praga V3S
« Odpověď #7 kdy: Březen 04, 2016, 12:10:00 dopoledne »
Klasický vzduchom chladený šesťválec V3S sa dá vymeniť za motor Zetor Crystal 120 45 s turbom alebo bez. Spotreba je oveľa nižšia ako u pôvodného motora. Výkon motora 12045 by mal byť 92 kW cca. 123 HP. Neviem či sa tento výkon uvádza u motora s turbom alebo bez. Prestavba spočíva vo vymontovaní pôvodného motora, namotovaní príruby a motora 12045 s doplnkami.  Názorne si to môžete pozrieť po kliknutí na nasledujúci odkaz:

https://www.youtube.com/watch?v=bBDzGduu24o
Nemožno predať pôdu, po ktorej chodia ľudia.

Offline Dag Björndal

  • Praktikující prepper
  • *****
  • Příspěvků: 7599
Re: Praga V3S
« Odpověď #8 kdy: Březen 04, 2016, 01:04:05 dopoledne »
No, až také jednoduché to nie je. Bez papierov je to zbytočná práca a na papieroch je to problém udržať. To by som tam radšej šupol 5,9td cuminsa. Ale silnejší motor začne trhať slabučké dify a poloosy.
Ja som takmer kúpil jeden z posledných prototypov Devín. Malo to motor zetor 160ku krištála, akurát prevodovku plne synchronizovanú, posilovače, medzidiferenciály, upravená predná náprava s lepším rajdom, balónové pneumatiky....no proste paráda. Cena bola dákych 1500-2000 eur. Akurát z pôvodnej vejtry tam nepasoval ani šróbik.
Ja by som teraz išiel radšej do avie 4x4. Na domáce šmrdkanie stačí, dá sa to udržať na papieroch, diely dostupné.
Ale na doma postačuje aj zetorík, ktorý má ovela širšie uplatnenie. Aj drevo si dovezieš, aj poorieš, aj sneh odhrnieš....
S prúdom dokáže plávať aj mŕtva ryba.

Offline plenty

  • Moderátor
  • *****
  • Příspěvků: 2712
Re: Praga V3S
« Odpověď #9 kdy: Březen 04, 2016, 06:51:17 dopoledne »
V súčasnej dobe sa motor vo vozidlách nekontroluje,pretože je to vlastne vymeniteľná súčiastka ;)  A od kedy sa dajú na dopravnom inšpektoráte vybaviť na doma vyrobené alebo upravené  vozidlo C značky tak je to jedno aký motor má V3S pod kapotou  :pa: 
Nemožno predať pôdu, po ktorej chodia ľudia.

Offline PooM

  • Praktikující prepper
  • *****
  • Příspěvků: 2627
  • Když do pekla, tak na pořádným koni.
Re: Praga V3S
« Odpověď #10 kdy: Březen 04, 2016, 11:13:23 dopoledne »
Plenty, nekontroluje se výrobní číslo motoru, ale typ stále ano. Šestiválec zetor Crystal 120 (výkon v HP) je atmosférický, šestiválec s turbem je 160 (opět výkon v HP).

Pokud V3S přestavovat na nějaký jiný motor, netřeba vymýšlet vymyšlené, kdysi se tam oficiálně dávaly přeplňované motory Avia (a nemyslím ty divnostroje na měchách co míval telecom). Jedná se o tohle: http://www.avia-club.com/gallery_detail.php?id=387
S majitelem jedné takové jsem se kdysi setkal (sklopka), prý to rozhodně nemá takovou sílu, ale projede všechno jako s původním motorem, jen to chce si na to zvyknout. Dále má oficiálně plnohodnotné 3 místa v kabině, teplo (vodní topení) atd...a hlavně má to homologaci, může to na silnici.

Pokud Tatru, tak něco ve stylu "Tatra kolem světa" - pamětníci znají, velmi zajímavé vozidlo, obytné pro 4 lidi, vezli si rogalo, babettu.... Pokud se nepletu, bylo to na základě tahače (vpředu torzní tyče, vzadu měchy), dnes se dá tahač sehnat od 60 000,-(stav odpovídá ceně). Kamarád to má, původně tahač na klády, přestavěné na sklopku, atmosférický dvanáctiválec, spotřeba na silnici kolem 40 litrů naložený (uveze to 16 tun i když v TP má tuším 12), měchy vzadu eliminují nerovnoměrné opotřebení pneumatik, je to dostatečně přemotorované, takže motor tolik, netrpí...
Když zešílet, tak s plnou parádou hned.

Offline Dag Björndal

  • Praktikující prepper
  • *****
  • Příspěvků: 7599
Re: Praga V3S
« Odpověď #11 kdy: Březen 04, 2016, 12:01:23 odpoledne »
Joj, Plenťo, mýliť sa je ludské.  ;D
Ono neviem, kolko takých prestavieb si už robil. Ale je to neskutočná jebanica. Len onen motor stojí tak dve tisícky. Žiadna legislatíva nepovoluje vymeniť typ motora.
Na tie C-čkové značky už po novom V3Sku či patrola nepostavíš. A hodlajú to aj tak zrušiť.
Ej, to bude blbcov, čo poodhlasovalo traktory na značkách a šupslo to na Céčka.  ;D

A výsledok? Vétrieska bude žrať stejne, /plus mínus dáky litrík/. Rýchlosť sa moc nezmení, bo prevody nepustia. /2000 ot/min=60km/h / Ak vymeníš prevodovku za M2jkovú, tak pôjde 80.
A jediné čo získaš je silu v kopcoch čo ti bude lámať nápravy. A zháňať diely je čoraz ťažšie.  ;)
S prúdom dokáže plávať aj mŕtva ryba.

Offline votroubek

  • Praktikující prepper
  • *****
  • Příspěvků: 5150
  • do nebe si bereme to, co jsme v životě rozdali....
Re: Praga V3S
« Odpověď #12 kdy: Březen 04, 2016, 03:16:19 odpoledne »
No, ventra je ventra, do opravdu kvalitního terénu tupláky gumy a dvě nápravy vzadu s perfektním křížením a světlá vejška díky reduktorům, to ocení jen ten, kdo to fakt potřebuje k živobytí.
Na zábavu je fůra jiných možností. Motor ze stodvacítky je dobrej, já bych šel do 101, to by stačilo a dal bych tomu interkoler a bylo by dalších deset šimlů ve stádě a...stačilo by to.Avie turbo taky, menší kroutící moment.
Mám stojedničku krystala s čelním nakladačem a devítku vlečku, která uveze úplně všechno, co potřebuju. Do šílených terénů pro vetřiesku se nepouštím, bojím se.
Jak píše dag, za traktor pověsím vrták, mulčovač, sekačku, nahrnovač, smyky, brány, maringotku, do radlice sud piva ,  to vejtřaska neumí. ale umí věci, z kterejch jde hrůza, což může ocenit jen ten, kdo to zažil.805
to nejde popsat. je to pryč, žádný auta do terénu se už krom tatrovek nebudou vyrábět, a je to škoda. ještě tak kvíčala, tatra 805, to jo, ta se vyštěkala ledaskam.Na ventru ale neměla, ty zubatý tupláky,to nejde ošidit.

Offline Dag Björndal

  • Praktikující prepper
  • *****
  • Příspěvků: 7599
Re: Praga V3S
« Odpověď #13 kdy: Březen 04, 2016, 04:06:34 odpoledne »
Tak zrovna tie dupláky neberiem za výhodu. Balóny a podhustovanie je ovela efektívnejšie.
Duplák využívam ako navijak keď s ventrou zapadnem. Strčím do neho oko s lanom, lano uviažem niekde o strom, zapnem uzávierku a navíjam. Raz som ale naloženú vétriesku nevytiahol, a skôr, než by som roztrhol osmičku lano som ulomil poloos.
Na Vétrieske mám tonu vážiacu HR a v teréne vozievam tak 10-14 metrov dreva. Čo je okolo 6-7 ton. A jazdím najhoršie terény, kde už sa nič iné nedostanem.
Ale maximálne neznášam poznámky, že vejtra prejde všetko a že ventra je nezmar.
Ja som zapadol nespočet krát. Niekedy nevýjdem ani po orosenej lúke. Vymenil som na svojej už asi všetko. Nápravy, spojku, prevodovku aj motor. Zadné nápravy dva krát. Vždy dávam nový kus.
Ostrý drapák sa dá udržať len na úloženke. Inak sa zadné rýchlo opotrebujú a vytrhajú štuple, aj vďaka chýbajúcemu medzinápravovému difu.
S prúdom dokáže plávať aj mŕtva ryba.

Offline Dag Björndal

  • Praktikující prepper
  • *****
  • Příspěvků: 7599
Re: Praga V3S
« Odpověď #14 kdy: Duben 06, 2024, 07:54:23 dopoledne »
"" Jánoš a Pali jsou dva kamarádi, kteří se rozhodli objet svět ve staré Praga V3S ala Vejtřasce.

Svou cestu po Severní Americe začali v Halifaxu v Kanadě, odkud zamířili na jih do USA. Postupně takto objeli už skoro celou Severní Ameriku. Po cestě na Aljašku se stavili za mnou ve Vancouveru, a tak jsem je při té příležitosti trochu vyzpovídal. A musím teda říct, že jsou to mega borci!

Víc už tady neprozradím, takže koukej mrknout na tuto video!""


https://www.youtube.com/watch?v=_BgD5s7GvKI
S prúdom dokáže plávať aj mŕtva ryba.