Autor Téma: Auto na LPG  (Přečteno 600 krát)

Offline Ormien

  • Gardening
  • *****
  • Příspěvků: 3552
Auto na LPG
« kdy: Leden 21, 2013, 11:53:59 dopoledne »
Mám 10 let starou Subaru Justy na benzín. Koupila se kdysi z druhé ruky, protože má pohon na všechna 4 kola a vyšší podvozek, takže se s ní dá projet lesní cestou na chatu, i když je mokro. Jezdily s ní moje děti a teď přestaly, že moc žere (8 - 10 l/100 km). Tak jsem ji nechala předělat na LPG (koncem listopadu 2012). Nejdřív se tomu bránily, ale jak zjistily, že to není v řízení žádný rozdíl oproti benzínu, už se jí odmítají vzdát. Stálo to 25000 Kč u Čadka v Brně, jednou jsme tam musely zpět na reklamaci, protože se auto přehřívalo (koncem prosince), ale od té doby šlape slušně. Vůz slouží na popojíždění po Brně, jinak ven moc nejezdí. Kromě ceny instalace (my si vybraly tu dražší variantu) je třeba vzít v úvahu i cenu servisních prohlídek, na který se s tím pak musí jezdit.
Zatím jsme s tím spokojené a bude-li třeba vůz prodat, myslím, že s pohonem na LPG o něj bude podstatně větší zájem.
Dar je darem tomu, kdo dává, a vrací se k němu zpět. Walt Whitman

fallout

  • Host
Re: Auto na LPG
« Odpověď #1 kdy: Březen 27, 2013, 01:48:09 odpoledne »
Obecné pravdy o LPG

-  Ano provoz vozu na plyn vyjde úsporněji ale ( proč je tam vždycky to ale  ;D )

-  Spotřeba se zvýší o nějaký ten litr ale cena LPG je nižší než benzínu takže se to vyplatí

-  Nádoba na LPG zabere místo v zavazadlovém prostoru ( když je tam jen ta malá místo rezervy ... tak není místo na rezervní kolo a navíc se musí se pořád plnit  )

- Bezpečnost nádoba je nade vší pochyb bezproblémová , viděl jsem nádobu na plyn přejet tankem a přežila to bez výbuchu problém je s ostatním když netěsní nějaká sponka muže se postupně ucházející plyn nahromadit a explodovat vzhledem k tomu že ten  plyn je těžší než vzduch tak se usazuje u země proto do spousty podzemních garáží mají vozy s LPG zakázaný vjezd . 

- Doplnění paliva na chodníku nebo když by nešla elektřina není možný ...benzín jen doliješ z kanystru ( naštěstí všechny vozy mají kombinovaný provoz benzin / plyn ale po VP bys asi už LPG nedotankoval  :) )

a poslední nemluvě o životnosti bomby 10 let je že pokud se nepletu tak musíš ještě jezdit na kontroly těsnosti a pouze na  specializované STK na LPG přizpůsobené

Snad jsem na nic nezapomněl ... jen snad můj sugestivní  názor do baráku by mi to nesmělo  ;D
   
 

Mty

  • Host
Re: Auto na LPG
« Odpověď #2 kdy: Březen 27, 2013, 04:00:03 odpoledne »
Ja plynofikoval Feldu uz pred sest lety a nenuzu si to vynachvalit. Jako bezny uzivatel najezdim cca 20 000km rocne, tzn navratnost investice po prvnim roce.
Paradoxni je, ze doma jsem nechal asi pred ctvrt rokem odmotovat plynomer, po te co jsem prestal byt liny a nechal si vysvetlit za co jsou ty polozky na vyuctovani. Vyslo mi ze za plynomer jsem platil cca800kc za rok a plynu jsem spotreboval za 160kc. Takovou sluzbu nepotrebuji.

Plynu zdar, Martin :)

Offline PooM

  • Praktikující prepper
  • *****
  • Příspěvků: 2665
  • Když do pekla, tak na pořádným koni.
Re: Auto na LPG
« Odpověď #3 kdy: Leden 19, 2016, 09:02:46 odpoledne »
Připojit k LPG soustavě v automobilu běžnou 10 kg propanbutanovou lahev na vaření není zase takový problém (jen musím mít tu lahev a tlakovou hadici na LPG s příslušnými koncovkami jako redukci). Spousta ilegálních přestaveb Škody 120 na počátku 90. let neměla nádrž, za zadními sedadly byla běžná lahev naležato. Pokud ale používám lahev na vaření naležato, musím počítat s tím, že se mi v ní může až 1/3 plynu zbýt. Pokud ji použiju nastojato, tak jak se má tento problém nenastane.
Když zešílet, tak s plnou parádou hned.

Offline votroubek

  • Praktikující prepper
  • *****
  • Příspěvků: 5207
  • do nebe si bereme to, co jsme v životě rozdali....
Re: Auto na LPG
« Odpověď #4 kdy: Leden 19, 2016, 09:10:55 odpoledne »
Já měl láhev mezi sedačkama nastojáka, abych dosáhl na ventil a hadičku pěkně do karburátoru.Tam, za sedačkama jsem měl rezervní flašku.

Offline PooM

  • Praktikující prepper
  • *****
  • Příspěvků: 2665
  • Když do pekla, tak na pořádným koni.
Re: Auto na LPG
« Odpověď #5 kdy: Leden 19, 2016, 09:24:38 odpoledne »
Předpokládám, že ta hadička vedla do zplynovače, (reduktoru, membrán, záleží jak tomu kde říkají - prostě té věci vyhřívané chladicí kapalinou co jsou v ní membrány v níž palivo mění skupenství z kapaliny na plyn) a pak teprve někam do sání. Pustit kapalný plyn do karburátoru by byla asi dost jízda:-). (To jen kdyby někdo uvažoval o domácí přestavbě třeba traktůrku - už pár let mě živí mimo jiné LPG/CNG karburátorové motory...) 
Když zešílet, tak s plnou parádou hned.

Offline rrrr

  • ***
  • Příspěvků: 211
Re: Auto na LPG
« Odpověď #6 kdy: Leden 20, 2016, 08:00:35 odpoledne »
ja mam na LPG obe auta a zatial som velmi spokojný... cca už 3 roky...

Offline votroubek

  • Praktikující prepper
  • *****
  • Příspěvků: 5207
  • do nebe si bereme to, co jsme v životě rozdali....
Re: Auto na LPG
« Odpověď #7 kdy: Leden 20, 2016, 08:11:30 odpoledne »
Ne ne, bylo to rovnou do karbecu, bylo to opravdu hardcore jízda a první byl v roce 1985 gaz 69, pak škoda 1202, pak š 100, pak už jsem po revoluci přešel na normální odpařovač, a pak už jsem vydělával jako chlap a bylo mi jedno, na co jezdím a kolik to žere....Dneska už jsou pumpy tak blízko, že budu uvažovat o nějakým osmiválcovým dodge ram hemi, než dojdou pohonné hmoty.Lpg je fajn, zvyšuje akční rádius sestavy.
Budu potřebovat tahat těžkej vozejk na dvěapůl, nebo tři tuny.A tunu na korbu.

Offline PooM

  • Praktikující prepper
  • *****
  • Příspěvků: 2665
  • Když do pekla, tak na pořádným koni.
Re: Auto na LPG
« Odpověď #8 kdy: Leden 20, 2016, 10:27:45 odpoledne »
Kdyby to fungovalo takhle, necpali by tam ty zbytečnosti, který tam dávají. Ventilem na lahvi není možné přiměřeně a hlavně včas regulovat přívod paliva ani skupenství (tedy bohatá/chudá směs téměř neustále, jak se taková směs projevuje víme snad každý). V praxi by to vypadalo nějak takhle: přidám plyn a současně otevírám ventil (zvyšuju průtok) abych motor nakrmil, na chudou směs rozhodně nepojede dobře ("odpařovač" se vyhřívá ani tak ne proto, že LPG potřebuje zahřát, aby změnilo skupenství na plyn - to se děje změnou tlaku - a právě při změně skupenství vlivem změny tlaku dochází také k velkému "odběru" tepla - prostě by to zamrzlo. Kdo míval sifoňáka ví co myslím. Částečně by se tomu dalo odpomoct "redučákem" na sporáky, ale pouze tomu zamrzání). Takže jsem po chvíli práce s plynovým pedálem a ventilem na lahvi vyladil směs tak, že to docela jede (to, že pokud to poženu na plný plyn mi to nejspíš brzy někde zamrzne je nepodstatný detail...stejně jako se projeví každá změna v režimu (zatížení) chodu motoru, to že odběrem plynu v lahvi klesá tlak řekněme že zanedbáme). Dokud nepotřebuju zpomalit (ubrat plyn) protože pak bych musel sakra rychle utahovat ventil, jinak mi LPG jednoduše naplní sání protože taková soustava pracuje celou dobu s přetlakem !!! (hladinu benzinu udržuje jehlový ventil, přívod LPG v tomto případě ovládám já) a pak...to může bouchnout (proto se do sání nad přívod plynu přidávala taková ta gumová manžeta, vyrazilo to jen ji - pár rozstřelených filtrboxů jsem už viděl - vždy to bylo chybou směsi (většinou problém s membránami (proč to měnit když to jede) nebo to někdo přepísknul se sytičem - pokud ho ještě měl nebo se to někdo pokoušel vyladit).
Takže: popojet (100, možná 200 metrů) by se tak dalo. Ujet takhle kilometr je téměř nemožné (kromě štěstí není jiné cesty jak takovou jízdu ovlivnit) a jinak než v případě nejkrajnější nouze bych se o nic takového nepokoušel - leda bych toužil po Darwinově ceně.
Nebo pojedu na velmi chudou směs - jenže pak to nepojede, jen se to potáhne a střelí jen občas...
A už vůbec bych se o podobných postupech nešířil v diskuzi, kde předpokládám, že její účastníci rádi experimentují a různé postupy ověřují v praxi (nechtěl bych nikoho takového mít na svědomí).
Pro Votroubka: melu nesmysly jako vždy, jsem jen mladej nezkušenej študák (vaše slova, sám se tak nějak necítím - i když je pravda, že se stále učím), nevšímejte si mě teda prosím. Peace.

Pro ostatní: s LPG motory pracuju už přes 10 let, s CNG motory asi 8 let. Pohon motoru LPG je starý +/- 100 let a nikdy to nebylo realizováno jen hadicí do sání, vždy tam bylo něco, co upravovalo skupenství (tlak, proč asi, kdyby to jelo bez toho?). Princip stejný, provedení jiné (podle dostupnosti materiálů). Pokud nechcete zničit některé součástky motoru/motor, uhořet nebo vybuchnout i s autem, a při tom v LPG vidíte svou PA budoucnost, mějte v zásobě pár přestavbových sad ze škody 120, a pár tlakových trubek nebo hadic, ty sady obsahují vše co je třeba pro bezpečnou přestavbu téměř jakéhokoli benzinového motoru a na vrakovišti se svého času daly opatřit za pár korun.
Když zešílet, tak s plnou parádou hned.

Offline Dag Björndal

  • Praktikující prepper
  • *****
  • Příspěvků: 4556
Re: Auto na LPG
« Odpověď #9 kdy: Leden 20, 2016, 10:49:24 odpoledne »
Votroubek nekecá. Naozaj sa po onom "demokratickom" zdražení benzínu tak jazdilo na PB. Flaša, hadica do karbecu a jelo se. Samozrejme to bolo na dlhšie štreky. Nie na brnkanie po meste.  ;)
S prúdom dokáže plávať aj mŕtva ryba.

Offline PooM

  • Praktikující prepper
  • *****
  • Příspěvků: 2665
  • Když do pekla, tak na pořádným koni.
Re: Auto na LPG
« Odpověď #10 kdy: Leden 21, 2016, 06:15:14 dopoledne »
Když myslíte...

Edit: V příloze část stati o pohonu "tekutým plynem" z knihy "Rukovět pro řidiče motorových vozidel" z roku 1951 (tedy z doby nedostatku, kdy bylo třeba problémy/věci řešit tak, aby fungovaly a vydržely co nejdéle a nejlépe a byly co nejjednodušší). Pokud by bylo možné tak jednoduše (lahev - ventil - hadice - karburátor) provozovat motor necpaly by se tam ty ostatní věci.

Pokud by s tím někdo měl přesto chuť experimentovat, důrazně bych ho před tím varoval a pokud by přesto nedal pokoj, doporučil bych mu, aby pro začátek zkusil pohánět malý čtyřdobý motor tím, že bude do sání (karburátoru) pouštět plyn z P-B "pájecího/opalovacího" hořáku (2 kg lahev) v různých režimech provozu/zatížení motoru. Hlavně mějte po ruce hasičák, dobrou ochranu zraku a nejlépe nehořlavý oblek. A varoval bych ho před tím, že LPG je těžší než vzduch a proto klesá dolů k zemi, kde se dokáže udržet nehezky dlouho. A taky vemte na vědomí, že vás k tomu nenabádám, ale VARUJU vás před tím. Vím, co to dovede, i když uznávám, že: "když do pekla, tak na pořádným koni."     
Když zešílet, tak s plnou parádou hned.

Offline PooM

  • Praktikující prepper
  • *****
  • Příspěvků: 2665
  • Když do pekla, tak na pořádným koni.
Re: Auto na LPG
« Odpověď #11 kdy: Leden 21, 2016, 06:33:37 odpoledne »
Slíbená příloha:

[příloha smazaná administrátorem]
Když zešílet, tak s plnou parádou hned.